Emmanuelle Riva och Eiji Okada i klassikern ”Hiroshima - min älskade”

​Lindesbergs Filmstudio fortsätter höstterminen med ”Hiroshima - min älskade”

Torsdag 27 september kl 19:00 fortsätter Lindesbergs Filmstudio höstterminen i Folkets Hus Bio med filmklassikern ”Hiroshima - min älskade” från 1959 - en gripande kärlekshistoria i atombombens skugga efter Marguerite Duras Oscarsnominerade manus.

Torsdag 27 september kl 19.00: HIROSHIMA—MIN ÄLSKADE
Regi: Alain Resnais. Drama Japan/Frankrike 1959. 1 tim 32 min

I Hiroshima möts en fransk skådespelerska och en japansk arkitekt. Under en natt upplever de en passionerad förälskelse och anförtror varandra sina livsöden. De älskande dröjer sig kvar, oförmögna att stanna, oförmögna att lämna varandra, förlorade i ett evigt nu.

Med Hiroshima Mon Amour blev Alain Resnais en av förgrundsfigurerna i den nya franska vågen. Filmen har av kritikern Leonard Maltin kallats för ”The Birth of a Nation of the French New Wave”, för dess influenser på filmrörelsen genom sin filmiska uppfinningsrikedom.

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud. Hösten 2018 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor. Ger tillträde till 7 filmstudiofilmer + 1 finsk extrafilm. Ungdom t o m 25 år alt vuxenstuderande betalar 150 kronor. Medlemskap löses i första hand genom inbetalning till bankgiro 174-4580 (ange namn, adress + ev. e-post) - i andra hand vid ditt första filmbesök.

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se