​Lindesbergs Filmstudio inleder höstterminen med ”Jordgubbslandet”

​Lindesbergs Filmstudio inleder höstterminen med ”Jordgubbslandet”

Torsdag 30 augusti kl 19:00 inleder Lindesbergs Filmstudio höstterminen i Folkets Hus Bio med ”Jordgubbslandet” - en svensk film från 2017 i regi av Wictor Ericsson. ”Jordgubbslandet” är en vacker och oerhört berörande film om gästarbetare och deras vardag i ett fördomsfullt Sverige.

Torsdag 30 augusti kl 19.00: JORDGUBBSLANDET
Regi: Wictor Ericsson. Drama Sverige 2017. 1 tim 33 min

15-årige Wojtek åker till Sverige från Polen med sina föräldrar för att plocka jordgubbar. På en gård i Blekinge får Wojtek snart kontakt med bondens dotter, Anneli, och de två tonåringarna börjar träffa varandra i smyg. Anneli vågar inte öppet visa sina känslor eftersom hon vet att omgivningen aldrig skulle acceptera dem. Wojtek å sin sida blir kränkt och tycker att Anneli leker med hans känslor. Relationen kommer ändå fram och reaktionerna blir kraftfulla.

”Jordgubbslandet är en vacker och oerhört berörande film om gästarbetare och deras vardag i ett fördomsfullt Sverige. Det här romantiska dramat ger oss en välbehövlig titt i självgodhetens spegel och fungerar som en nyttig, för att inte säga nödvändig, rannsakan av vårt svenska samhälle som resten av Europas goda samvete”, skriver Jonna Vanhatalo på Moviezine.se.

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud. Hösten 2018 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor. Ger tillträde till 7 filmstudiofilmer + 1 finsk extrafilm. Ungdom t o m 25 år alt vuxenstuderande betalar 150 kronor. Medlemskap löses i första hand genom inbetalning till bankgiro 174-4580 (ange namn, adress + ev. e-post) - i andra hand vid ditt första filmbesök.

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se