Lindesbergs Filmstudio presenterar "Jag dödade min mamma"

Lindesbergs Filmstudio presenterar "Jag dödade min mamma"

Lindesbergs Filmstudio fortsätter höstterminen torsdag 10 november med "Jag dödade min mamma" - en dramakomedi från Kanada. Den senaste filmen "Mustang" fick betyget 4,4 (av 5 möjliga) av 141 besökare varav 131 som röstade.

• Torsdag 10 november kl 19.00: JAG DÖDADE MIN MAMMA
  • Regi: Xavier Dolan. Dramakomedi från Kanada 2011. 1 tim 36 min

Den 20-åriga Xavier Dolan från Quebec tog hela filmvärlden med storm i Cannes med "Jag dödade min mamma", en delvis självbiografisk långfilmsdebut berättad med elegans, skönhet och originalitet.

20-årige Xavier Dolan står för både regi, manus och huvudroll i sin regidebut om den homosexuelle tonåringen Hubert, som har ett tvättäkta hat/kärlek-förhållande till sin hopplösa morsa. "Jag dödade min mamma" är en modig och briljant film, en glödhet tonårsrevolt.

Hubert Minel älskar inte sin mor. Han ser bara hennes äckliga tröjor, kitschiga inredning och brödsmulorna som fastnar på hennes läppar när hon äter. Utöver det tycker han inte om hennes manipulerande och skuldbeläggande sätt. Förbryllad av sina känslor går Hubert genom tonårens fasor inklusive konstnärliga utsvävningar och upptäckter inom vänskap och sexualitet.

...........................

Dags att välja filmer till vårterminen

LINDESBERGS FILMSTUDIO är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform. Vår och höst väljer filmstudiomedlemmarna de filmer som sedan visas. Som medlem kan vara med och påverka kommande program!

Torsdag 10 november är sista datum för att lämna filmförslag till vårterminen 2017 i samband med föreställningen. Det går också bra att mejla till Karin Blomqvist (hanna.kblom@gmail.com) och berätta vad du vill se. Det kan handla om en särskild film, filmer av en viss regissör eller på ett visst tema. Men även föreläsningar eller annat som har med film att göra.

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se