Lindesbergs Filmstudio visar "Dheepan"

Lindesbergs Filmstudio visar "Dheepan"

Lindesbergs Filmstudio fortsätter vårterminens filmprogram nästa tisdag (29 mars) med det franska dramat "Dheepan". Alla medlemmar får ta med sig en vän gratis till denna film. Efter filmen bjuder filmstudion in till samtal och något att äta.

Filmstudions filmer fortsätter att få höga betyg av publiken. Den senaste - svenska "Min lilla syster” - fick 4,0 (av 5 möjliga). Tidigare filmer har fått följande publikbetyg: "Mandarinodlaren" 4,6; "Hemkomsten" 4,4; "Över mörka vatten" 3,8; "Om hästar och män" 3,4.

.............................

Tisdag 29 mars kl 19.00: DHEEPAN

Regi: Jacques Audiard; Drama Frankrike 2015; 1 tim 49 min

Filmen är fransk och handlar om en man, en kvinna och ett barn som flytt från Sri Lanka till Frankrike. Mannen är f d barnsoldat och de tre bestämmer sig för att bilda en familj fast de egentligen inte känner varann. De flyttar till en förort i Paris men där blir livet inte som de hoppats. Det är svårt att vara flykting i ett främmande land och våldet i förorten påminner om situationen de lämnat bakom sig. De finns dock ljusa stunder och tillsammans försöker den nya familjen att passa in. En osentimental Guldpalmsvinnare, oumbärlig i flyktingströmmarnas tid.

.............................

Filmstudio - film i föreningsform

LINDESBERGS FILMSTUDIO är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform. Det innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud. Medlemskapet i Filmstudion ger inte tillträde till Folkets Hus Bios ordinarie filmvisningar.

VILKA FILMER VILL DU SE HÖSTEN 2016? Medlemmar/blivande medlemmar i Lindesbergs Filmstudio har nu möjlighet att komma med förslag på filmer inför hösten 2016. Gå in på www.sff-filmstudios.org och klicka på Filmlistan. Där ses de filmer som finns att välja mellan. Styrelsen väljer sedan filmer utifrån de förslag som inkommit. För att begränsa antalet filmförslag får varje medlem föreslå högst 3 filmer. Observera att man även kan föreslå filmer av en speciell regissör, filmer på särskilt tema, filmföreläsningar etc. Förslagen lämnas senast tisdag 29 mars E-post: hanna.kblom@gmail.com Snigelpost: Karin Blomqvist, Lindesbergs stadsbibliotek, Smedjegatan 1, 711 30 Lindesberg. Eller lämnas vid filmvisningen tisdag 29 mars.

FILMSTUDIOANSVARIG: Mats Ericsson (booktraveller@live.se)

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se