Lindesbergs Konstförening efterlyser minnen och verk av Bengt Orup

Lindesbergs Konstförening efterlyser minnen och verk av Bengt Orup

Lindesbergs Konstförening uppmärksammar bild- och glaskonstnären Bengt Orup (1916- 1996) med en utställning (Bengt Orup 100 år) i Galleri Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek 3 december-11 januari.

Bengt Orup föddes i Lindesberg och bodde och verkade i Domsten, Helsingborg. Han hörde till pionjärerna inom efterkrigsmodernism.

För att kunna genomföra en utställning med mycket Lindesbergs-anknytning vill Lindesbergs Konstförening gärna ta del av personliga minnen om Bengt Orup och eventuellt låna konstföremål.

• Hör gärna av dig till Lindesbergs Konstförening genom Rainer Hickisch - tel 070 739 86 38 - -post: rainer@hickisch.se>

Bengt Orup - målaren och glasformgivaren

Född i Lindesberg 1916. Bodde och verkade från 1941 och fram till sin död 1996 i Domsten, Helsingborg. Utbildad 1933-38 på Otte Skölds målarskola i Stockholm och akademierna Grande Chaumièr och Colarossi i Paris.

Bengt Orup hörde till pionjärerna inom efterkrigsmodernismen i Sverige. Redan 1946 experimenterade han med en renodlad, geometrisk formvärld, som anknöt till l´art concret. Ytan var hans uttrycksmedel. Under slutet av 40-talet och början av 50-talet skapade han serier av konkreta målningar med ett raffinerat, enkelt spel mellan geometriska former och starka kontraster. Dessa verk - tillsammans med vad han senare åstadkom - placerar honom i främsta rummet bland nordiska konkretister.

Bengt Orup var konstnärlig ledare för Johansfors glasbruk 1952-1962 och 1967-1973. I mellanperioden var han 1963-1966 knuten till Hyllinge Glasbruk i Skåne. Glaset kom under perioder att dominera hans verksamhet. Han formgav vardagsglas, såsom serviser, skålar, vaser, karaffer. Åtskilliga har blivit klassiker och är idag samlarobjekt, t ex Strikt, Party, Stripe, Chevalier m. fl. Orup har också signerat praktfulla unika glaspjäser och skulpturer. Karriären som glaskonstnär kulminerade med att han 1968 inbjöds som visiting professor på Royal College of Art i London.

Lindesbergs Konstförening