​Lindesbergs Riksteaterförening visar ”Fogelstad - fem kvinnor, fem viljor, en tanke”

Torsdag 11 april kl 19:00 visar Lindesbergs Riksteaterförening ”Fogelstad - fem kvinnor, fem viljor, en tanke” i Folkets Hus, Lindesberg. Anna-Lena Hemström (bilden) berättar med värme, humor och autentiska bilder i fonden om de spännande människorna och tiden på Fogelstad. Mellan varven sjunger hon, allt från ballad och samba till rivig tango.

Detta är berättelsen om de spännande människorna och tiden på Sveriges första kvinnliga medborgarskola. Fogelstad startade1925 - mellan två världskrig och fyra år efter att kvinnlig rösträtt införts.

Ni får stifta bekantskap med den excentriska godsfröken, med läkaren som hjälpte fattiga och prostituerade, med riksdagskvinnan som till en början skrattades ut, med den karismatiska rektorn som utvecklade en helt egen undervisningsform, den banbrytande författarinnan, den utskällda konstnärinnan.

Detta är den spännande berättelsen om tiden och människorna kring Sveriges första kvinnliga medborgarskola vars idéer än idag är revolutionerande. Fogelstad startade1925 - mellan två världskrig och fyra år efter att kvinnlig rösträtt införts. Mycket av det vi idag tar för givet har vi dem att tacka för.

Kvinnorna i ledningen, alla pionjärer inom sina yrkesområden, var sinsemellan helt olika och det var långt ifrån konfliktfritt. Men de hade ett gemensamt mål - att kvinnor ur alla samhällsklasser skulle få möjlighet att utbilda sig.

Anna-Lena Hemström gestaltar och berättar med humor och glimten i ögat om människorna och tiden på Fogelstad. Mellan varven sjunger hon, allt från ballad och samba till rivig tango.

Biljettinfo: Biljetter köps på Lindesbergs bibliotek 0581/ 811 40, på tickster.com eller vid dörren. Ordinarie 200 kr Medlem 150 kr Ungdom under 26 år eller studerande 50 kr.

• Örebro

Lindesbergs Riksteaterförening