Musikförening presenterar nya vägar till konstupplevelsen

Musikförening presenterar nya vägar till konstupplevelsen

Ljusnarsbergs kammarmusikförening provar nya vägar till konstupplevelsen och har som en början bett Klas Friman (klassisk gitarrist) och Arne Johnsson (riksbekant poet och begåvad fotograf) att sätta samman en föreställning till Kopparbergs vackra tingssal.

Föreställningen heter STYCKEN och innehåller gitarrmusik av 1900-talstonsättarna Frank Martin och Alberto Ginastera, ljusprojektioner av fotografier samt dikter, meddelar Thomas Lundkvist som är ordförande i Ljusnarsbergs kammarmusikförening - "hela Bergslagens musikförening".

Klas Friman och Arne Johnsson: "Stycken"

• När: Lördag 3 december kl 16.00
  • Var: Tingshuset, Kopparberg.
  • Entré: 100 kr för medlem, 150 kr för övriga, barn och ungdomar gratis

Klas Friman, mångsidig klassisk gitarrist med en repertoar som rör sig genom olika tider och genrer, från äldre verk till det moderna. Han är medlem i den Lindesbergsbaserade ensem blen Kapell Malén. Klas är sedan flera år även gitarrlärare på kulturskolan Garnalia i Lindesberg och bosatt i Gusselhyttan.

Arne Johnsson är poet. Han har givit ut ett flertal diktsamlingar sedan debuten i mitten på 80-talet. Han är även litteraturkritiker och bibliotekarie och arbetar sedan länge på Lindesbergs bibliotek. Arne har deltagit i många sammanhang med uppläsning av dikter, ofta tillsam mans med musiker av mångahanda slag. Han är bosatt i Lindesberg.

Arne Johnsson

Författare 070-667 47 59