Mycket kultur när nationaldagen firas i Lindesberg

Mycket kultur när nationaldagen firas i Lindesberg

Nationaldagen 6 juni firas bland annat i Lindesberg, Vedevåg, Frövi och Fellingsbro med musik, sång, tal, dans med mera.

I Lindesbergs kommun firas nationaldagen på ett flertal platser:

Fellingsbro

• Kl. 13:30 vid Hembygdsgården. Samling vid Olofsborg kl. 13.00 för parad av föreningar med fanor och med ledning av Frövifors musikkår genom samhället till Hembygdsgården.
  • Dagens talare är kyrkoherde Kristin Kalmelid. Årets Rotarystipendium delas ut. Titta in i husen och passa på att bese skolutställning och bildarkivets fotoutställning ”Folkskolan 175 år”. Servering.
  • Arrangör: Fellingsbro hembygdsförening

Frövi

• Församlingshemmet. Vid regn i kyrkan. Konferencier: Benny Gill
  • Kl. 14.00 Ture Larsson & Åke Olsson, fanborg inmarsch, sång: Barnkör under ledning av Helena Balke, allsång
  • Kl. 14.30 Frövi Folkdanslag & Tassadansarna, årets Frövibo offentliggörs
  • Kl. 15.00 Frövifors Musikkår, nationaldagstal av kyrkoherde Kristin Kalmelid
  • Hela dagen blir det hoppborg för barnen och museet är öppet
  • Arrangörer: Näsby Fellingsbro församlingar, Näsby hembygdsförening & Positiva Frövi.

Lindesberg

• Kl. 17.45 Guldsmedshyttans Hemvärnsmusikkår, avmarsch från Arenahallen till Oscarsparken. Alla inbjuds att delta i tåget.
  • Kl 18.00 Nationaldagsfirande i Oscarsparken: Medverkan av Guldsmedshyttans Hemvärnsmusikkår, Lindesbergs Unga poeter, Arne Johnsson och Lindesbergs folkdansgille. Tal av Bengt Storbacka, ordförande i kommunfullmäktige. Kafé Oscar är öppet och erbjuder picknick-paket. Ta gärna med filtar och stolar att sitta på.
  • Arrangör: Lindesbergs Tillväxtförvaltning/Kulturenheten

Vedevåg

• Kl 14.00: Firas vid Teatern med musik och kaffe/tårta. Vid regn är vi inomhus. Bengt Storbacka, politiker, håller tal.
  • Arrangör: Wedevåg Hembygdsförening

Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening