Öppet brev från 518 personer som vill behålla dagens biografverksamhet i Lindesberg

Ny och kompletterad version av tidigare publicerad nyhet:

När namninsamlingen avslutades har 518 personer skrivit under det öppna brevet om biografverksamheten i Lindesberg som kommer att skickas till Tillväxtutskottet måndag 29 oktober.

Vad står partierna i biograffrågan?

Socialdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna har genom sitt beslut i Tillväxtutskottet visat var de står i biograffrågan (de vill lägga ut Folkets Hus Bio på entreprenör). Sverigedemokraterna har genom sin reservation i Tillväxtutskottet visat att de vill att det kommunala bolaget Besök Linde AB tar över verksamheten. Men vad tycker de andra partierna? Svara gärna genom mail till info@lindekultur.se.

.............................................

Några kommentarer från de som skriver under det öppna brevet:

"Jag skriver under därför att jag ställer mig den här frågan: Vilken uppbackning kommer det att finnas från kommunens sida om entreprenören vill avsluta, och kommunen, som det sägs i utredningen, inte ser biografen som en kärnverksamhet? Det verkar oroande att utlysa ett skifte redan 1 januari 2019 (om det stämmer), och jag tycker man bör ta mer tid på sig för ett beslut".

"Sveriges bästa biograf måste finns kvar. Jag bor både i Lindesberg och i Stockholm och går helst på bio i Linde."

"Lägg inte ner biografen i Lindesberg. Stan behöver den för att ”leva”. Även om jag inte bor kvar i Lindesberg längre så tycker jag det vore sorgligt att bion försvann".

"Vår familj är trogna stammisar på bion i Linde. Går på många visningar varje månad, tack vare bra biljettpris. Supermysig biograf med premiärer precis som i storstäderna. Låt det fortsätta så!!"

"Självklart måste vi ha kvar biografen i Lindesberg, jag och min familj anser att den fungerar bra som det är nu! De gånger vi har varit på bio har det varit välskött, trevlig stämning och en välbesökt biograf. Filmerna sänds på premiärdagen och man lyssnar på behovet, populära filmer har kommit tillbaka igen. Suveränt att kunna ha en så trevlig biograf i sin egen stad, det gör det till ett levande och attraktivt ställe att bo på!"

”Toppen att ha närhet till en så mysig biograf, en bra aktivitet för gammal som ung, något som vi måste bevara i vår stad!”

”Då jag och min son nyttjar biografen i Lindesberg när det går barnfilm ser jag bion som en social plats där alla kan vara på samma villkor. Det finns inte många sådana för alla åldrar. Jag och min son vill att bion är kvar! Det är den mest barnvänliga bion jag varit på för övrigt, med kuddar att sitta på, tillgänglig toalett och ett ljud som inte förstör barnens hörsel”.

”Risk för utarmning av Lindesberg om bion som idag är en väletablerad och attraktiv verksamhet inte kommer att finnas kvar. Det bör beaktas att Lindesberg redan idag ger ett öde intryck med tomma lokaler och dessutom ett kommunhus som är beläget långt ifrån stadskärnan, med minskad köpkraft och attraktivitet som följd. Att ytterligare förstärka detta med en nedlagd biograf är inget som gagnar staden och dess invånare.”

”Ge inte upp på biografen! Vi har många eldsjälar som brinner för vår biograf, liksom trogna besökare. Det är en mötesplats och jag vill att den ska finnas kvar och skötas som idag. Satsningen på digitalisering sätter oss på kartan och det är en stor tillgång att vi har premiärer, opera, filmklubb m.m. Det vore en stor förlust för invånarna om kommunen väljer en entreprenör att driva den.”

”Utan en lokal biograf blir det inga mer biobesök för mig och mina barn. Att åka till Örebro är för kostsamt både vad gäller tid och pengar. Familjer på landsbygden behöver också tillgång till kultur och upplevelser! Var rädd om biografens verksamhet!”

”Som utflyttad Lindesbergare är bion något jag längtar efter varje gång jag hälsar på "hemma" och det blir minst ett besök varje gång (minst!). Inte minst är den traditionella juldagsbion en viktig händelse där hela familjen umgås och gör något tillsammans. Det skulle vara fruktansvärt om bion lades ner till följd av att en privat aktör inte tycker biografen genererar tillräcklig avkastning”.

”Biografens filmer utgör en av grundpelarna för att även i fortsättningen kunna ta del av filmvärldens kulturutbud”.

”Man vill att folk ska flytta till Lindesberg och sen ska de inte ens ha en biograf som kommer att fungera bra. Det har man ju sett på andra orter när det blir i privat regi. Vi ska vara så tacksamma att den drivs så bra som den gör nu och har ett filmutbud för alla och premiärer nästan först av alla Snart får man flytta från Lindesberg.”

.............................................

SD:s reservation mot beslutet i Tillväxtutskottet

Mats Seijboldt (SD:s representant i Tillväxtutskottet) vill skriva under på att Folkets Hus Bio i Lindesberg inte skall drivas av en privat entreprenör utan i stället läggas under kommunala Besök Linde AB:s tillsyn.

Sverigedemokraterna reserverar sig mot beslutet att förvaltningen tar fram underlag för att offentligt utlysa uppdraget att driva biografverksamhet i Lindesberg kommun:

”Vi anser att biografverksamheten är viktig och ger kommunen ett plusvärde då det gäller attraktion. I det kulturpolitiska program som är under arbete ges biografen stort utrymme. Biografverksamhet är en självklarhet för dagens och framtidens generationer - därför bör verksamheten skötas av kommunen genom Besök Linde AB. Nackdelarna om verksamheten sköts av en entreprenör på kommunalt uppdrag anser vi är för stora, då det kan bli svårare när det gäller tillgång till lokalen för kommunal verksamhet som regelbundet använder biografen. Även risken för biografverksamhetens fortlevande om entreprenören skulle vilja avsluta sitt uppdrag till exempel vid en konkurs eller av andra skäl anser vi är för stor”.

Klargörande om Nätverket Lindekulturs roll

NA och Lindenytt har uppmärksammat nyheten om det öppna brevet om biografverksamheten - men det är INTE Nätverket Lindekultur som driver frågan utan initiativtagarna till uppropet (som är med i nätverket) har möjligheten att använda nätverkets nyhetskanal lindekultur.se för att bjuda in intresserade att skriva under brevet.

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk för kulturella och kreativa verksamheter i Lindesbergs kommun. Nätverket Lindekultur är INTE någon förening eller organisation utan ett nätverk som skapar kontakter och möjligheter genom samverkan, samordning och samsyn kring gemensamma frågor. Eventuella aktiviteter kring dessa frågor svarar de enskilda aktörerna för - antingen på egen hand eller i samverkan med andra aktörer.

Nätverket Lindekultur vill vara till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun: Genom samverkan och samordning vill vi nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg: Tillsammans bidrar vi till att utveckla Lindesberg till en levande, attraktiv och utvecklande kultur-kommun.