Agnese Kornejeva - en elvaårig talangfull violinist i Lettland - med sin nya Rotary-violin.

​Nu har Agnese i Lettland fått sin Rotary-violin

Coronan fördröjde det hela men kunde till slut inte hindra att Rotary fick över violinen till Agnese Kornejeva - en elvaårig talangfull violinist i Jekabpils i Lettland. Violinen med tillbehör ingår - tillsammans med tio pianon till skolor i Jekabpils - i en global ”musikhjälp” under ledning av Lindesbergs Rotaryklubb.

”Vid ett projektbesök på sjukhuset i Jekabpils förra året blev vi underhållna av en elvaårig talangfull violinist från staden musikskola - Agnese Kornejeva. Vi beslöt nästan omgående att samla in pengar till en ny egen violin till henne”, berättar Anders Svensson (Lindesbergs Rotaryklubb) som är projektledare.

Gensvaret blev så stort att Rotary-projektet även fick in pengar till att hjälpa musikskolan i Jekbapils med nya pianon som kunde levereras i slutet av förra året. Men violinen till Agnese var då inte klar för leverans utan skulle överlämnas vid ett senare tillfälle i samband med ett projektbesök.

Corona-restriktionerna stoppade det planerade projektbesöket i Lettland varför violinen inte kunde levereras förrän ett lettiskt transportföretaget kunde ta med sig violinen från Sverige till Lettland.

Rotary-violinen överlämnas till Agnese Kornejeva av Edmunds Safonovs (Jekabpils Rotaryklubb) som äger transportföretaget som transporterade över violinen.

Ett antal Rotary-klubbar i Sverige, Lettland och USA har under flera år hjälpt ett sjukhus i Jekabpils i Lettland med modern utrustning för den neonatala avdelningen. Hittills har sammanlagt två miljoner kronor investerats. Arbetet med att bistå den neonatala avdelningen vid sjukhuset i Jekabpils fortsätter och nytt projekt startats med sikte på att leverera tre inkubatorer som kommer att kosta ytterligare cirka 600.000 kronor.

Utöver ”musikhjälpen” har Rotarys stödprojekt till Lettland utökats med ytterligare inslag - kaffepaket och pengar till luncher som Rotary-klubbar i Lettland i sin tur kan dela ut till behövande.