Leif Pepparn Pettersson.

​Ny berättarkväll med Per Zetterlund om Pepparn och hans liv

Onsdag 27 mars kl 19:00 håller Per Zetterlund en ny berättarkväll om dragspelslegendaren Leif Pepparn Pettersson i Lindesbergs församlingshem. Lindesbergs Hembygdsförening arrangerar och biljetter till evenemanget (endast förköp gäller) säljs av Lindesbergs bibliotek med början den 25 februari.

”Snart väntar en ny högtidsstund för alla som älskar att lyssna till dragspelslegendaren Leif Pepparn Petterssons låtar och att höra tragikomiska berättelser från hans korta, men intensiva liv. Läkaren och författaren Per Zetterlund håller nämligen en ny berättarkväll om Pepparn den 27 mars i Lindesbergs församlingshem”, skriver Lindesbergs Hembygdsförening på sin hemsida.

Lockade drygt 1.200 personer

Vid den här tiden 2017 genomförde Lindesbergs Hembygdsförening sammanlagt tre berättarkvällar om Pepparn, där Per Zetterlund livfullt berättade om den virtuose dragspelaren och hans liv. Till hjälp hade han musiker som framförde godbitar ur ”Pepparns” repertoar. De tre berättarkvällarna lockade drygt 1.200 personer, varav många hade personliga minnen av Pepparn som dog redan 1988, bara 34 år gammal.

Senare har Per Zetterlund och hans kollegor genomfört 15 liknande framträdanden runt om i Sverige. Ja, det blev även en Riga-kryssning med Sveriges Dragspelares Riksförbund.

Nya historier och bilder om Pepparn

”Intresset för Pepparn och hans musik verkar vara omättligt”, säger Per Zetterlund som nu laddat upp med ytterligare historier och bilder som visas under kvällen i församlingshemmet. För musiken svarar Grenadjärsextetten från Örebro tillsammans med Resta-Rikard Eriksson på dragspel, Seppo Ylitalo på gitarr och Kajsa Zetterlund på bas. Förre översten Einar Lyth kommer också att medverka med historier från Pepparns värnpliktsutbildning på I3 i Örebro.

Biljetter kan bara förköpas

Berättarkvällen hålls i Lindesbergs Församlingshem med början klockan 19. Biljetter kan endast förköpas från Lindesbergs bibliotek för 100 kronor styck med början måndag den 25 februari. Det går alltså inte att betala inträdet på plats i församlingshemmet. Efter föreställningen finns det möjlighet att köpa Per Zetterlunds nya och väsentligt utökade bok om Pepparn. Boken kommer också att säljas av Blombergska Bokhandeln och Lindesbergs Hembygdsförening.

För evenemanget svarar Lindesbergs Hembygdsförening i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan och Tillväxtförvaltningen vid Lindesbergs kommun.

Lindesbergs Hembygdsförening

www.hembygd.se/linde