Göran Karlsson och Rolf Karlsson presenterade boken på fredagen tillsammans med representanter för församlingen - Monica Wallsten, Christina Dahlström, Bengt Isman, Greger Nilsson och Maria Lindstedt.

​Ny bok om Linde bergslags församling i dåtid, nutid och framtid

”Tillsammans unika”. Så lyder titeln på boken om Linde bergslags församling i dåtid, nutid och framtid som nu är färdigställd lagom till julen 2018. Författare är den tidigare chefredaktören för Bergslagsposten Göran Karlsson. Fotograf är Rolf Karlsson på Bildmakarna Media i Lindesberg.

Boken berättar både om Linde bergslags församlings historia och dess breda verksamhet under hela kyrkoårets - från adventstid och jul, över årets alla högtider och årstider. Vi får följa församlingsbor, förtroendevalda och anställda under vardagar och högtider, under kyrkliga handlingar såsom vigsel, dop och begravning men också i engagemanget med syföreningar, asylsökande, körsång, barnverksamhet och mycket annat. Tillsammans med reportagen sammanfattas högtider och traditioner i faktatexter.

Göran Karlsson beskriver syftet med boken: "Från början tänkte vi oss en historisk beskrivning, men när vi började bolla idéer och upplägg kom vi fram till att det var verksamheten som ska beskrivas."

Också kyrkorådets ordförande Bengt Isman uttrycker sin glädje över boken: "Jag hoppas boken kan ses som inspiration, inte bara dokumentation".

Boken har tagits fram i samarbete med en redaktionsgrupp bestående av kyrkorådets ordförande Bengt Isman och medarbetare i Linde bergslags församling. Boken finns till försäljning på Blombergska Bokhandeln i Lindesberg.

Göran Karlsson och Rolf Karlsson har tidigare sammanställt boken ”Den vackra sjöstaden Lindesberg” som skildrar Lindesbergs mångskiftande bebyggelse med det kommunägda bolaget Lindesbergsbostäder AB (LIBO) som utgivare.

Mycket musik i Linde bergslags församling

Musiken har alltid haft en viktig roll i det kristna livet. Orgelmusik, psalmsång och andra musikinslag är sedan många sekler tillbaka en integrerad del av gudstjänsten. Möjligheten att själv få medverka med körsång har också lockat församlingsmedlemmar till församlingens körer som engagerar ungefär 100 personer.

Körernas sammansättning och repertoar skiljer sig åt en del: Ramsbergs kyrkokör är en fyrstämmig blandad kör som medverkar vid gudstjänster och konserter med traditionell klassisk kyrkomusik. Körledare är Ulrika Bernövall som även har hand om Ceciliakören. Medlemmarna i denna kör är pensionärer och andra daglediga som vill sjunga vid gudstjänster, musikcaféer och vid äldreboenden.

Kyrkomusikern Sofia Nordlund leder Andra Ord, som är en trestämmig blandad kör. Den medverkar vid gudstjänster och genomför även egna konserter och körprojekt. Högtidskören leds av Agnes Falk och hon har även hand om församlingens barnkörer. Det finns ännu en vuxenkör som är verksam i församlingen, nämligen Linden Liekit som deltar vid finskspråkiga gudstjänster och konserter. Denna kör brukar ackompanjeras av Sven Öberg.

Församlingens fjärde kyrkomusiker är Gunvor Löthgren. Hon har varit verksam sedan slutet av 1980-talet, men arbetar nu deltid som värdefullt stöd till kollegorna. Det kan behövas eftersom veckorna är fulla av tjänsteuppdrag, körövningar och olika framträdanden. Sommartid hålls det till exempel många konserter i kyrkorna. Kyrkomusikerna behöver dessutom ha viss tid till förberedelser och egna övningar, så kallad förtroendetid.

(Ur boken "Tillsammans unika")

Linde bergslags församling bildades 2010 sedan Lindesbergs och Ramsbergs församlingar beslutat att gå samman. Sex år senare, alltså 2016, tillkom dessutom Guldsmedshyttans församling. I slutet av 2017 hade Linde bergslags församling 9.923 medlemmar, vilket då motsvarade ungefär 58 procent av befolkningen.

Blombergska Bokhandeln

Kristinavägen 27 Lindesberg 0581-100 21 blombergska.se