Över hundra körsångare i julkonsert med The Real Group

Över hundra körsångare i julkonsert med The Real Group

"Det ska bli väldigt roligt att få göra en sådan här konsert i Lindesberg Arena - det är ett format med över hundra körsångare som vi inte provat riktigt på detta viset förut", förklarar Rickard Larsson som är dirigent i Harmoni. Lördag 9 december håller stadens körer - manskören Harmoni, damkören Akvileja, Andra Ord och Linde Bergslags Kammarkör - och Linde Symphonic Band en julkonsert tillsammans med The Real Group.

Harmoni har runt 40 sångare som kommer att delta och Akvileja, Andra ord och Kammarkören har strax över tjugo i respektive kör. Totalt blir det därmed över hundra sångare som tillsammans med Linde Symphonic Band - som har 26 musiker - kommer att delta.

Konserten är uppdelad i två akter. Körer och orkester tar hand om första akten med blandat innehåll - acappella-sånger, orkesterstycken, gemensamma sånger med alla, ett par medleyn och några soloinsatser. Den andra akten svarar The Real Group för - men det kommer även att bli några gemensamma nummer där alla deltar.

Kulturskolan Garnalia ooh Lindeskolan har ställt upp med stöd och hjälp i form av utrustning till konserten. Och en del av överskottet från intäkterna går till Svenska kyrkans sociala arbete för utsatta i Lindesberg.

• Konserten arrangeras av Harmoni och äger rum lördag 9 december kl 18:00 i Lindesberg Arena. Biljetter finns att köpa via Blombergska bokhandeln och eventim.se >>

Med rösten som enda instrument har The Real Group i mer än 30 år skapat ett eget musikaliskt uttryck i området mellan jazz, pop och svensk körmusik. The Real Group turnerar globalt året runt. Största marknaden finns utanför Sverige - framför allt i Tyskland, USA, Japan och Sydkorea.

Damkören Akvileja

Damkör i Lindesberg med blandad repertoar
Linde Bergslags Kammarkör

Blandad 4-stämmig kör 070-5603893