Per Zetterlund med sällskap på senaste fullsatta kvällen om "Pepparn"

Per Zetterlund berättar om "Pepparn" för tredje gången

Efter två fullsatta föreställningar blir det en tredje chans onsdag 29 mars kl 19.00 i Lindeskolans aula för de som missat Per Zetterlunds presentation av dragspelaren Leif "Pepparn" Pettersson. Förköp/bokning av biljetter på Lindesbergs stadsbibliotek från måndag 6 mars (tel 0581-81140).

Intresset för "Pepparn" har överträffat och överraskat allas förväntningar. De två första föreställningarna blev fullsatta - 250 personer i Församlingshemmet och 500 personer i Lindeskolans aula.

"Därför har vi beslutat att ta detta med Pepparns livhistoria en runda till eftersom det var folk som inte fick plats senast", berättar Per Zetterlund som har skrivit boken "Pepparn - en kulturell rebell". Per berättar om "Pepparns" liv, visar filmer och bilder tillsammans med Arne Johnsson, Einar Lyth, Resta-Rikard även den tredje förställningen.

Per Zetterlunds bok om har väckt intresse för "Peppern" - inte bara lokalt i Bergslagen utan även utanför landets gränser. Nu senast var det redaktören för norska webbplatsen www.nygammalt.net som genom Nätverket Lindekultur ville ha kontakt med Per.

"Bra på många sätt för hembygdsföreningen"

Det är Linde Fornminnes- och Hembygdsförening som arrangerar kvällarna om dragspelaren Leif "Pepparn" Pettersson - "ett sorglöst musikaliskt geni med ett sorgligt öde".

"Det har varit oerhört bra för föreningen och det har gett oss en hel del inkomster - de frivilliga bidragen som kom in vid förra föreställningen var över all förväntan", berättar Ingrid Nordmark som är ordförande i föreningen: "Alla var så givmilda och menade att kvällen var värd mycket mer än inträdet på 20 kronor - därför tar vi oss friheten att öka inträdet till 40 kronor den här gången".

"Kul att så många uppmärksammat och kommit till våra kvällar - både lokala och tillresta från halva Sverige", fortsätter Ingrid Nordmark: "Föreningen har hittat en annan och ny publik som vi inte nått tidigare - och det har gett oss fler medlemmar".

"Pepparn - en kulturell rebell"

Per Zetterlund har forskat om dragspelaren Leif "Pepparn" Pettersson - som föddes i Resta utanför Lindesberg år 1953 och dog strax innan han skulle fylla 35 år.

Leifs farfar Axel var en duktig dragspelare och lärde "Pepparn" att spela dragspel redan i 4-årsåldern, och ganska snart blev den lille gossen så duktig att han blev efterfrågad som underhållare på kalas i bondgårdarna i trakterna runt Resta och Ramsberg. "Pepparn" lärde sig också tidigt att spela gitarr och mandolin.

Så småningom fick han chansen att uppträda i Bosse Larssons TV-program "Nygammalt" 1972. Det var ett program som hade 3 miljoner tittare på fredagskvällarna. Han slog då igenom med dunder och brak. Över en natt blev han rikskändis och blev plötsligt en väldigt efterfrågad musikant.

Per Zetterlund har startat en blogg som vill skildra den store dragspelaren "Pepparn". "Jag har forskat om honom i två år och skrivit en bok om honom och vill hedra hans minne på detta sätt", skriver Per.

Lindesbergs Hembygdsförening

www.hembygd.se/linde