Leif "Pepparn" Pettersson.

​Per Zetterlund berättar om Pepparn i Fellingsbro

Torsdag 21 november kl 18:30 kommer Per Zetterlund till Fellingsbro och berättar om Pepparns glada och galna liv. Föreläsningen hålls i aulan på Fellingsbro folkhögskola och är som vanligt gratis och öppen för alla. Arrangeras av Fellingsbro Föreläsningsförening i samarbete med Fellingsbro folkhögskola.

Leif "Pepparn" Pettersson föddes i Resta utanför Lindesberg år 1953 och dog strax innan han skulle fylla 35 år. Hans farfar Axel lärde honom att spela dragspel redan i 4-årsåldern.

Pepparn utvecklades tidigt till en mycket driven musikant och fick chansen att uppträda i Bosse Larssons TV-program "Nygammalt" 1972. Det var ett program som hade tre miljoner tittare på fredagskvällarna. Han slog där igenom med dunder och brak, och över en natt blev han en rikskändis. Han turnerade sen med konserter i hela Sverige.

I hans musicerande betydde kraften, rytmen och gunget allt. Han hade också en stark personlig karisma och en härlig galenskap, och var helt fri från sociala konventioner och hämningar. Denne bohem fängslar ännu 31 efter sin död så många människor att berättelserna om honom ofta går för "utsålda hus”.

Per Zetterlund har forskat, skrivit och föreläst om dragspelaren Leif "Pepparn" Pettersson. För två år sedan genomförde Lindesbergs Hembygdsförening sammanlagt tre berättarkvällar om Pepparn, där Per Zetterlund livfullt berättade om den virtuose dragspelaren och hans liv.

De tre berättarkvällarna lockade totalt drygt 1.200 personer, varav många hade personliga minnen av Pepparn som dog redan 1988, bara 34 år gammal. Senare har Per Zetterlund och hans kollegor genomfört ett flertal liknande framträdanden runt om i Sverige - och en Riga-kryssning med Sveriges Dragspelares Riksförbund.

Fellingsbro Föreläsningsförening

Per Zetterlund