Konferensen avslutades med ett panelsamtal om möjligheter och utmaningar för Bergslagens framtid.

​Sociala innovationer - en möjlighet till hållbar framtid i Bergslagen

Gränsöverskridande samverkan och kreativt nytänkande för sociala innovationer - exempelvis baserade på kultur som bidrar till ökad livskvalitet. Det kan vara nyckeln till framtiden konstaterades på ”Bergslagen2030” - en konferens om samverkan och sociala innovationer för en hållbar framtid.

Konferensen arrangerades av Bergslagsakademin och hölls i Lindesberg med ett 100-tal deltagare - politiker och tjänstemän inom regioner, kommuner, näringsliv, akademi och civilsamhället.

Partnerskap ger stöd till sociala innovationer

En av föredragshållarna - Anders Bro (Region Örebro län) - presenterade Partnerskap för sociala innovationer i Örebro län.

Partnerskapet består av idéburna organisationer, offentlig verksamhet, universitet och representanter för näringsliv. Det övergripande syftet är att ge stöd och rådgivning i framväxten av sociala innovationer.

Vad är en social innovation? ”Vi utgår ifrån EU-kommissionens resonemang som definierar en social innovation som en ny lösning som möter sociala och samhälleliga behov bättre än tidigare alternativ, främst genom insatser som inte motiveras ekonomiskt”.

Vad har civilsamhället för roll? ”Många lösningar på sociala eller samhälleliga problem kommer ofta från civilsamhället och den sociala ekonomin. Därför lägger vi i Partnerskapet särskild fokus på att stötta denna idéutveckling".

Nytt sätt att mäta hållbar utveckling och livskvalitet

En annan föredragshållare på konferensen - Johanna Giorgi (Tillväxtverket) - presenterade BRP+ - ett breddat mått på hållbar utveckling och livskvalitet i svenska regioner och kommuner.

Värdet av de ekonomiska aktiviteterna i samhället mäts traditionellt med hjälp av BNP och den regionala varianten av detta mått – BRP (bruttoregionprodukten). BNP/BRP säger dock inget om värdet av produktionen har lett till ökad livskvalitet för medborgarna. BNP/BRP säger heller inget om produktionen skett på ett sådant sätt att vi inte äventyrar kommande generationers möjlighet till välfärd.

Därför har Tillväxtverket och Reglab tagit fram BRP+, ett system som på ett sammanhållet sätt mäter regional utveckling ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

BRP+ omfattar totalt 16 mätområden, så kallade teman, varav 12 teman är kopplade till livskvalitet och fyra är så kallade ”framtidsteman” som indikerar hållbarhet över tid. Vart och ett av dessa teman är breda områden inom vilka kopplingen till livskvalitet kan beskrivas på olika sätt. För varje tema finns olika aspekter utifrån vilka sedan specifika indikatorer bestämts. Data kommer i första hand att tas fram på kommun- och länsnivå.

Livskvalitet i dag: Hur gott är livet hos oss i dag? Är vi trygga, engagerar vi oss i samhället, känner vi oss delaktiga, är vi friska? Figuren jämför utfallet för livskvalitet mellan kommuner eller län för tolv olika teman. Ju längre ut desto bättre utfall.

Hållbarhet över tid: Hur påverkar vi livskvaliteten för kommande generationer? Har vi hälsosamma vanor, är vi rädda om luften och vattnet? Figuren jämför hur kommuner eller län påverkar samhällets tillgångar i positiv och negativ riktning. Mer färg och mindre grått är bra.

Så här ser BRP+ ut för Lindesbergs kommun:

…………

Kulturella och kreativa näringar består av företag med kulturskapande eller kreativa processer som sin affärsidé eller som sin råvara. Det finns också företag som bygger vidare på andras skapande, exempelvis genom distribution och handel eller genom utveckling av digitala tjänster med kulturellt innehåll.