Janina Stoor, Marie Hylander Heggeman och Margareta Nordahl.

Sommarens sista vernissage på Perssons Magasin

På lördag (29 juli) är det säsongens sista vernissage på Perssons Magasin i Västra Löa. "Vi välkomnar i Stora rummet Janina Stoor, i Mellanrummet Marie Hylander Heggeman, i Lilla Rummet Margareta Nordahl och i Kaféet Ställdalens fotoklubb", meddelar Perssons Magasin om har öppet onsdagar-söndagar kl 12-17 till 27 augusti.

Janina Stoor är en konstnär som har sina rötter i Finland, men som nu bor i Hälsingland. Janina är utbildad konstnär, hantverkspedagog och bildpedagog. Hennes anknytning till våra trakter är att hon är scenograf på Teatervandringen Hyttans Hemligheter i Löa Hytta.

I sitt yrkesverksamma liv har Janina arbetat bland annat med material som betong, trä, textil, silverlera, papper och till och med glasfiber och frigolit. Tekniker som glasfusing, keramik, möbelrestaurering, teckning, oljemålning, screentryck och snickeri tillhör också Janinas erfarenheter.

Marie Hylander Heggeman är verksam som konstnär i sin egen M H H STUDIO i Örebro och håller även workshops & kurser, har uppdrag hos privatpersoner och företag inom inredning, färgsättning, funktion och logistik. Som konstnär arbetar Marie mestadels i en blandteknik och använder material som finns i hennes direkta omgivning – ibland är det material som är förbrukat eller överblivet och ska återvinnas!

Marie berättar att hon som barn vistades i Stockholms skärgård under sommarloven och fostrades av sin sparsamma mormor och naturintresserade morfar – vilket präglat ett förhållningssätt som även speglas i hennes konstnärskap. Maries bilder är uttrycksfulla och har ett eget formspråk. Bilderna är ofta ”befolkade” och berättar en historia – om kärlek – om ensamhet – om relationer – om elakhet – om glädje – om barnens värld och vuxnas strid – om naturens vackra och livets hårda.

Margareta Nordahl från Ingelshyttan är amatörfotograf som ivrigt fotograferat sedan tonåren och då mest med dia-film. Numera använder hon digitalkamera men fotograferar nästan mest med mobilen som ju alltid är med. Det viktiga för henne är att försöka fånga en känsla i bilden hon tar. Årstidernas olikheter och växlingar är också något som fascinerar Margareta mycket.

Ställdalens fotoklubb visar fantastiska bilder fotograferade av några av sina medlemmar. Ställdalens fotoklubb startades redan 1957.

Perssons Magasin

Margareta Nordahl