Stråssa Byförening laddar upp inför Stråssadagen

Stråssa Byförening laddar nu upp inför föreningens höjdpunkt - Stråssadagen som anordnas lördag 26 augusti med bland annat en konsert till minne av Leif "Pepparn" Pettersson. Stråssa Byförening verkar för att skapa en levande by i Bergslagen och har nu anslutit sig till Nätverket Lindekultur.

På Stråssadagen 26 augusti ordnar Stråssa Byförening ett unikt tillfälle att uppleva gamla minnen med Pepparns Svänggäng (bilden) som tillsammans med Resta-Rickard spelar i Navet kl. 11:00 och 13:00.

Musiker är originalgänget som var med när det begav sig: Roger Andersson (trummor), Jan-Axel ”Lalle” Linell (bas/dragspel), Tommy Linell (gitarr) och Lars Eriksson (gitarr/sång) samt Resta-Rickard på dragspel

Biljetter till konserten kostar 100 kr och finns att köpa på Lindesbergs stadsbibliotek och på Tempo i Storå.

Stråssadagen - en familjedag

Stråssadagen 26 augusti är en familjedag kl 10:00-18:00 vid Stråssa fotbollsplan med ett blandat program för alla:

• Fotbollsturnering för företag, kompisgäng med flera 09:00-16:00 (anmälan sker till strassaby@outlook.com)
  • Hoppborgar, hinderbana, rutchkana, mekanisk tjur 10:00-16:00
  • Magiker, clown, tävlingar, lotterier, chokladhjul, pilkastning,
  • Ponnyridning, ansiktsmålning, ”hockeytävling”
  • Popcorn,sockervadd,mjukglass, hamburgare, fika, godis med mera.
  • Brandkår, polis och ambulans liksom stora maskiner kommer att vara på plats under dagen.

Stråssadagen 26 augusti avslutas med pubkväll från kl 18:00 i Navet. OBS - enbart för medlemmar i Stråssa Byförening.

Verkar för en levande by i Bergslagen

Stråssadagen arrangeras av Stråssa Byförening - en ideell förening med ca 150 medlemmar som verkar för att skapa en levande by och jobbar för allas trevnad. Detta gör föreningen främst genom Navet - byns samlingslokal och mötesplats för olika evenemang, trivselkvällar med mera.

Föreningen anordnar årligen julgransplundring, valborgsfirande, midsommarfirande, pubkvällar, soppkvällar och mycket mera - däribland den årligen återkommande Stråssadagen.

Navet är föreningens hjärta där bland annat den populära fritidsgården håller öppen för byns och närliggande byars barn - idag är ca 70 barn inskrivna. Medborgarskolan börjar hösten 2017 att bedriva svenskundervisning i lokalen. Svenska Kyrkan hyr lokalen en gång i veckan för diverse aktiviteter - bland annat för ett språkcafé. Lokalen finns även tillgänglig för medlemmar att hyra för kalas och andra evenemang.

............................

Stråssa Byförening har nu anslutit sig till Nätverket Lindekultur. Därmed kan de ta del av de tjänster som erbjuds alla som är med i nätverket - bland annat publicering av nyheter och inbjudningar via webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) som är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg.

• Lindesberg

Stråssa Byförening