​Stripa gruvmiljö får ny hyresvärd

​Stripa gruvmiljö får ny hyresvärd

Från och med 1 april tar FALAB (Fastigheter i Linde AB) över rollen som hyresvärd vid Stripa gruvmiljö från Besök Linde AB. Det beslutades vid ett extrainsatt styrelsemöte för det kommunala moderbolaget Linde Stadshus AB, måndagen den 25 mars.

”Efter lång diskussion, där vi vägt in olika perspektiv, har vi sett att det finns behov av att klargöra dotterbolagens olika ansvarsområden vid Stripa gruvområde”, säger Henrik Arenvang, VD för Linde Stadshus AB i ett pressmeddelande.

Bakgrunden till beslutet är den diskussion som pågått kring hyresnivåer och nyttjande av lokaler på området. Genom att FALAB nu går in som hyresvärd, uppdrar Lindes Stadshus AB även till FALAB att teckna nya hyresavtal med samtliga verksamheter i Stripa gruvområde, vilket även inkluderar det kommunala bolaget Besök Linde AB (BELAB).  FALAB/BELAB ska fortsättningsvis bedriva Stripa gruvområde som byggnadsminne i samarbete med Länsstyrelsen.

”Det är vår förhoppning att de åtgärder som vi nu vidtar och den färdriktning vi valt, bidrar till att klargöra kommunens roll i en fortsatt utveckling av Stripa som attraktivt besöksmål, och att olika intressenter och företag väljer ett fortsatt engagemang på området”, säger kommunstyrelsens ordförande Irja Gustavsson.

Stripa gruvområde är ett byggnadsminne sedan 2006. Det ägs av kommunala bolaget Fastigheter i Linde AB (FALAB). Bolaget Besök Linde AB (BELAB) sköter drift och utveckling av kommunens alla besöksanläggningar: badhuset Energikällan, Lindesberg Arena, Stripa gruvmiljö och till hösten även Folkets Hus Bio.

I beslutet tydliggörs BELAB:s uppdrag att bemanna besökscenter vid Stripa gruvmiljö och ansvara för Stripa gruvmiljö besöksmål. De ska även utvärdera sommarens besöksverksamhet och lämna redovisning vid sammanträde med Linde Stadshus under hösten.