Leif Pepparn Pettersson.

​Utsålt och kölista till berättarkväll om Pepparn och hans liv

”Alla biljetter sålda - och en kölista är påbörjad”, meddelar arrangerande Lindesbergs Hembygdsförening om Per Zetterlunds berättarkväll onsdag 27 mars om dragspelslegendaren Leif Pepparn Pettersson i Lindesbergs församlingshem.

För två år sedan genomförde Lindesbergs Hembygdsförening sammanlagt tre berättarkvällar om Pepparn, där Per Zetterlund livfullt berättade om den virtuose dragspelaren och hans liv. Till hjälp hade han musiker som framförde godbitar ur ”Pepparns” repertoar.

De tre berättarkvällarna lockade totalt drygt 1.200 personer, varav många hade personliga minnen av Pepparn som dog redan 1988, bara 34 år gammal. Senare har Per Zetterlund och hans kollegor genomfört 15 liknande framträdanden runt om i Sverige - och en Riga-kryssning med Sveriges Dragspelares Riksförbund.

Nya historier och bilder om Pepparn

”Intresset för Pepparn och hans musik verkar vara omättligt”, säger Per Zetterlund som nu laddat upp med ytterligare historier och bilder som visas under kvällen i församlingshemmet.

För musiken svarar Grenadjärsextetten från Örebro tillsammans med Resta-Rikard Eriksson på dragspel, Seppo Ylitalo på gitarr och Kajsa Zetterlund på bas. Förre översten Einar Lyth kommer också att medverka med historier från Pepparns värnpliktsutbildning på I3 i Örebro.

Efter föreställningen finns det möjlighet att köpa Per Zetterlunds nya och väsentligt utökade bok om Pepparn. Boken kommer också att säljas av Blombergska Bokhandeln och Lindesbergs Hembygdsförening.

Lindesbergs Hembygdsförening

www.hembygd.se/linde