Vårterminens filmprogram för Lindesbergs Filmstudio

Vårterminens filmprogram för Lindesbergs Filmstudio

Lindesbergs Filmstudio presenterar vårterminen 2017 åtta filmer på Folkets Hus Bio i Lindesberg: "Den andra mamman" (24 januari); "Welcome" (9 februari); "Mieletön eloduu"/"Augusti gör oss galna" (21 februari); "Angry Indian Goddesses" (9 mars); "Under sanden" (21 mars); "Julieta" (6 april); "Jag, Daniel Blake" (18 april); "Bland män och får" (4 maj).

Lindesbergs Filmstudio visade under höstterminen sju egna och en finsk film som fick höga betyg av medlemmarna (med 5,0 som högsta betyg):

• "Taxi Teheran" fick betyget 3,6 av 121 medlemmar varav alla röstade.
  • "Mästerskapet" fick betyget 4,5 av 120 besökare varav 117 deltog i betygsättningen.
  • "Sauls son" fick betyget 3,4 av 94 besökare varav 83 som röstade.
  • "Jordens salt" fick betyget 4,4 av 107 besökare varav 101 som röstade.
  • "Mustang" fick betyget 4,4 av 141 besökare varav 131 som röstade.
  • "Jag dödade min mamma" fick betyget 4,0 av 83 besökare varav alla röstade.
  • "Det helt nya testamentet" fick betyget 4,0 av 95 besökare varav 92 röstade.
  • "Barnmorskan" (finska filmen som visades i samarbete med finska förvaltningsområdet) fick betyget 4,1 av 112 besökare varav 105 röstade.

.............................

Lindesbergs Filmstudio presenterar vårterminen 2017:

Tisdag 24 januari kl 19.00: DEN ANDRA MAMMAN
Regi: Anna Muylaert. Drama från Brasilien 2015 - 1 tim 52 min

Den hårt arbetande hushållerskan Val bor hos sin arbetsgivare, en välbeställd familj ur den brasilianska övre medelklassen. Hennes egen dotter har fått växa upp på annat håll. När den snart vuxna dottern plötsligt dyker upp, ställs alla outtalade klassbarriärer som finns i hemmet på ända och kaos uppstår.

Torsdag 9 februari kl 19.00: WELCOME
Regi: Philippe Loiret. Drama från Frankrike 2009 - 1 tim 50 min

När det provisoriska flyktinglägret i Calais för någon tid sedan jämnades med marken av fransk polis var Philippe Liorets film Welcome redan gjord. I centrum för filmen står Bilal, 17-årig irakisk kurd som försöker ta sig från Calais till London för att återförenas med flickan han älskar. Av en människosmugglare köper han sig plats på en långtradare för att ta sig över kanalen.

Tisdag 21 februari kl 19.00: MIELETÖN ELODUU | AUGUSTI GÖR OSS GALNA
Regi: Taru Mäkelä. Svensk text. Komedi från Finland 2014 - 1 tim 43 min
OBS: Extra film — finskt förvaltningsområde bjuder och öppen för alla.

I centrum står hattförsäljerskan Elsa vars organiserade liv vänds upp och ner när den tjeckoslovakiska musikern Jan, en man hon en gång älskade, kommer till Helsingfors. Färggrann komedi som sprudlar av livsglädje och musikalisk 60-tals nostalgi.

Torsdag 9 mars kl 19.00: ANGRY INDIAN GODDESSES
Regi: Pan Nalin. Dramakomedi från Indien 2016 -  1 tim 44 min
OBS! Medlem får ta med en gäst gratis på den här filmen.

Frieda, en framgångsrik modefotograf samlar sina tjejkompisar till sitt hem i Goa för att berätta att hon ska gifta sig. Då påbörjar de sju vännerna en utflippad möhippa som varar i en hel vecka. De avhandlar allt mellan himmel och jord, men får ett smärtsamt uppvaknande. En dramakomedi full av starka kvinnor.

Tisdag 21 mars kl 19.00: UNDER SANDEN
Regi: Martin Pieter Zandvliet. Drama från Danmark 2015 - 1 tim 40 min

Maj 1945. Ett par dagar efter andra världskrigets slut förs en grupp unga tyska krigsfångar till Danmark för att desarmera de två millioner minor som har spridits ut längs den danska västkusten av de tyska ockupanterna. Sergeant Rasmussen har kommandot. Han när ett hat mot tyskarna och låter ilskan flöda över krigsfångarna. En dag händer en tragisk olycka som får honom att byta uppfattning.

Torsdag 6 april kl 19.00: JULIETA
Regi: Pedro Almodovar. Drama från Spanien 2016 - 1 tim 39 min

Julieta bor i Madrid med sin dotter Antía. De båda lider i tystnad sedan Xoan, Julietas man och Antías pappa, har gått bort. Men ibland för inte sorg människor närmare varandra, utan längre isär. När Antía fyller arton år lämnar hon sin mamma, utan någon förklaring. Julieta söker efter henne på alla sätt hon kan, men inser snart hur lite hon faktiskt vet om sin dotter.

Tisdag 18 april kl 19.00: JAG, DANIEL BLAKE
Regi: Ken Loach. Drama från Storbritannien 2016 - 1 tim 40 min

59-årige Daniel har p g a sjukdom blivit arbetslös för första gången i sitt liv. Enligt läkare bör han inte jobba men enligt myndigheterna är han för frisk för att vara sjukskriven. Detta resulterar i att han blir utan sjukpeng och tvingas bli aktiv arbetssökande för att få bidrag. Daniels dagar fylls av att skriva i rätt blanketter och sitta i telefonkö. Tillsammans med Kattie, en arbetslös ensamstående mamma, försöker de få rätt mot myndigheterna.

Torsdag 4 maj kl 19.00: BLAND MÄN OCH FÅR
Regi: Grimur Hakonarson. Dramakomedi från Island 2015 - 1 tim 33 min

I en avlägsen isländsk jordbruksdal lever två bröder som grannar – och bittra fiender. Bägge är fårbönder och varje år tävlar de mot varandra om att vinna det ärofulla första priset för bästa bagge. I över 40 år har de vägrat att tala med varandra. Men så händer det som inte får hända.

..............

Filmstudio - film i föreningsform

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) som visar film i föreningsform. Vårterminen 2017 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor som ger tillträde till sju filmstudiofilmer + en finsk extrafilm . Ungdom till och med 25 år alternativt vuxenstuderande betalar 150 kronor. Medlemskap löses i första hand genom inbetalning till bankgiro 174-4580 (OBS: för vårterminen 2017 tidigast 1 januari). Ange namn, adress + ev. e-post. Medlemskortet får du vid ditt första filmbesök.

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se