​Veckans nyheter på fellingsbro.se

​Veckans nyheter på fellingsbro.se

Sockenrådet tar tag i förslagen till nedläggning av Rockhammarskolan och ishallen i Fellingsbro, skriver fellingsbro.se - nättidningen om Sveriges bästa socken som informerar de boende i Fellingsbro socken om vad som händer där och berättar om intressanta människor, verksamheter och företeelser inom Fellingsbro socken.

Veckans nyheter i sammandrag på nättidningen fellingsbro.se:

Sockenrådet tar tag i förslaget till nedläggning av Rockhammarskolan
Sockenrådet fortsätter att organisera och bemanna arbetsgrupper för kunna ta tag i viktiga frågor som berör socknen - nu senast förslaget till nedläggning av skolan i Rockhammar. Sockenrådet planerar ett möte i Rockhammar på en skoldag för att träffa skolan och föräldrarna. Inbjudan går även till kommunen. Frågan berör inte bara skolan i Rockhammar utan hela bygdens överlevande.

Ishallen i Fellingsbro är nedläggningshotad!
I Samhällsbyggnadförbundet Bergslagens förslag till besparingar för 2019 ingår förslaget om en nedläggning av Ishallen i Fellingsbro. I förbundets underlag för en nedläggning framgår bl a att man över huvud taget inte känner till att Knytgubbarna bedriver sin mycket viktiga verksamhet i Ishallen. Nu är det dags för Sockenrådet i Fellingsbro att ta tag i frågan om Ishallens framtid!

Hembygdsföreningens årsmöte 2018

Hembygdsföreningens ordförande Karl Arne Löthgren hälsade alla hjärtligt välkomna innan han lämnade över ordet till kvällens gästföreläsare länsordförande Ingela Oxelgren. Hon gav en exposé över de olika aktiviteter länsförbundet gjorde. Därefter presenterade Sune Hellberg tillsammans med Ann-Jeanette Karlsson årets Fellingsbrobok. Den är i år en bilderbok med Sven-Olof Axelssons färgfotografier.

Sven-Olofs fullträffar träffar hjärtat!
Fellingsbroboken 2018 är en fullständigt fenomenal fullträff! Det beror på att den består av fullträffar ur mästerfotografen Sven-Olof Axelssons synnerligen imponerande bildkonstarkiv. Med bilderna följer Sven-Olofs egna texter. De höjer bildernas och bokens värde ytterligare. Sven-Olof är inte bara en stor bildkonstnär. Han är även en jordnära filosof. Oavsett om man bor i Fellingsbro socken eller ej – eller har minsta lilla anknytning till den – finns det bara en sak att göra tycker vi på fellingsbro.se: Köp Fellingsbroboken 2018!

Ytterligare en spännande bok med anknytning till Fellingsbro!
fellingsbro.se har tidigare skrivit om prosten Israel Acrelius från Fellingsbro. Nu har ortens tidigare kyrkoherde och prost Hans Lindqvist försiktigt bearbetat Acrelius 1700-talsspråk och kommenterat texten i den nya utgåvan på svenska.

Nu är julklappsfrågan löst, gå till sockenstugan!

Nu har startskottet gått för Sockenmarknaden i Sockenstugan på Bergsvägen 20. När fellingsbro.se talar med Inger Kjerling och Ida Rosén Branzell säger de: ”Vi är några från socknen som vill hålla öppen butik i Sockenstugan. Till en början vill vi sälja lokalproducerade produkter som mjöl, honung, saft och hantverk av olika slag men även andra produkter som inte görs här”.