Vernissage med försmak av Vinterspår 2017

Vernissage med försmak av Vinterspår 2017

Den 4- 5 februari är det återigen dags att välkomna till Lindesbergs största kulturevenemang Vinterspår. Innan dess, lördagen den 21 januari kl. 12.00 arrangerar Lindesbergs konstförening en vernissage med namnet "Försmak av vinterspår" på Lindesbergs stadsbibliotek.

"På vernissagen ger vi alla intresserade ett smakprov av vad de kan förvänta sig under årets kulturhelg i februari. Alla deltagande konstnärer och konstutövare bidrar med ett alster eller visar i enklare form vad de erbjuder", berättar kultursekreterare Sara Sporre som samordnar arrangemanget som även är en egen utställning. Den invigs av Stefan Jansson och Thomas Lundkvist och pågår fram till den 5 februari.

I övrigt bjuder kulturarrangemanget Vinterspår även i år på ett välfyllt program med konst, hantverk, design, musik, mat och andra kulturupplevelser över hela kommunen. Det finns 28 olika besöksplatser att välja mellan och 119 punkter i programmet. Som vanligt gäller det att studera programmet noga och planera sin egen rutt.

Några exempel att lyfta fram ur årets program är bland andra:

• Nr 21 Maja Karlsson i Stripa. Hon är stickdesigner och har nyligen kvalat in på Sveriges topplista över fackböcker som publiceras av Svensk bokhandel.
  • Nr 22 Lakesong music är en helt ny plats att besöka i Siggeboda där Kristian Lakeson och Helena Wengelå spelar musik med keltisk och nordisk ton.
  • Nr 31 inbegriper Rainer Hickisch och Helena Backius i Lindesberg som visar en installation med musik.
  • Nr 37 har fått namnet ”mormorfritids” och riktar sig till barn och vuxna med konstnären Åsa och kulturpedagogen Boel från studieförbundet ABF.
  • Nr 84 är en teaterföreställning med Riksteatern som sätter upp Stormen av Shakespeare på Frövifors pappersbruksmuseum.

"Många deltagare återkommer år från år, i nya konstellationer eller sammanhang", berättar Sara och påminner om att en del framträdanden har förköp, vilket anges i broschyren. Där står också var biljetter finns att köpa. Varmt välkommen till Lindesbergs största kulturevenemang!

Vinterspår startades 2008 på initiativ av Lindesbergs konstförening och har samlat över hundra deltagare och tusentals besökare varje år. Arrangemanget genomförs av Tillväxtförvaltningen/Kulturenheten i samarbete med Lindesbergs Konstförening.

Lindesbergs Konstförening