Kulturskolan lockar lärare som flyttar till Lindesberg

Kulturskolan lockar lärare som flyttar till Lindesberg

Bilden: Josef Sköldenström, Rickard Samuelsson, Elin Johansson och Carolina Wikberg - fyra lärare som flyttat till Lindesberg.

Kulturskolan Garnalia och Lindeskolans estetiska program lockar inte bara elever till Lindesberg. Kulturen i Lindesberg lockar också inflyttare i form av lärare med familjer. Senaste läråret flyttade fyra lärare med familjer till Lindesberg - totalt sex vuxna och sex barn.

Josef Sköldenström - musiklärare på kulturskolan - flyttade från Piteå till Lindesberg med fru och fyra barn (2-8 år) i mars 2014: "En stor fördel är att kulturskolan har all musikundervisning i kommunen. Det gör att jag som musiklärare har större möjlighet till variation i arbetet".

Carolina Wikberg - medialärare på estetiska programmet - flyttade från Umeå till Lindesberg med man och två barn (2-4 år) i augusti 2014: "Här fanns en tjänst som verkade mer spännande än den jag hade i Umeå. Det som jag vill vilja lyfta fram är den otroligt moderna utrustningen vi har på Lindeskolan".

Rickard Samuelsson och Elin Johansson - båda musiklärare på kulturskolan - flyttade från Brickebacken i Örebro till Lindesberg i mars 2015: "Lindesberg har ett bredare kulturliv än vi trodde innan vi flyttade hit. Det finns många kulturevenemang - till och med så många att man inte hinner gå på allt man skulle vilja".

Josef Sköldenström - från Piteå till Lindesberg med fru och fyra barn

"Vi flyttade från Piteå där jag pluggat till musiklärare för att komma närmare släkt och vänner. Vi hade egentligen målet riktat mot Örebro - men hittade ett hus som passade plånboken och var tillräckligt stort i Vedevåg. Och eftersom jag inte vill pendla så mycket fanns det en tjänst på kulturskolan i Lindesberg som jag sökte och fick", berättar Josef Sköldenström som är mycket nöjd med kulturskolan:

"Det är ett härligt och välkomnande arbetslag man jobbar med. Det är en otroligt positiv atmosfär när man kommer i korridorerna - både från lärare och elever. En stor fördel är att kulturskolan har all musikundervisning i kommunen. Det gör att jag som musiklärare har större möjlighet till variation i arbetet och kan både jobba med klassundervisning, instrumentalundervisning eller vad det nu finns för behov i kommunen. Att ha musiklärarkollegor är en stor förmån, då många musiklärare som arbetar i klass ofta jobbar på flera olika skolor och inte har några musiklärarkollegor. Det har varit lätt att komma med sina problem både till sina kollegor och ledningen. Alla är oerhört hjälpsamma."

Med jobb och fyra barn har Josef Sköldenström inte hunnit ta del av så mycket annat av kulturlivet i Lindesberg - men ett önskemål har han: "En tågstation i Vedevåg skulle sitta fint när tågen ändå går igenom byn".

Carolina Wikberg - från Umeå till Lindesberg med man och två barn

"Anledningen var att jag fick arbete på Lindeskolan som lärare i samhällskunskap och media vilket matchar min kompetens" förklarar Carolina Wikberg som hade arbetat i Umeå men i Lindesberg hittade en tjänst som verkade mer spännande.

"Vi var också sugna på att testa på att bo lite mer söderut. Jag visste ingenting om Lindesberg när vi flyttade hit men har blivit glatt överraskad över det stora kulturutbud liksom det rika friluftslivet vilket vi också uppskattar. Med småbarn har man ganska begränsat med tid - men det finns också ett bra utbud för dem. Bland annat har vi gått musiklek på kulturskolan med barnen. Biblioteket nyttjar vi också flitigt både för läsning och när de anordnar tillställningar riktat till barnen".

Carolina Wikberg arbetar på inriktningen estetik och media på estetiska programmet: "Det som jag vill vilja lyfta fram är den otroligt moderna utrustningen vi har. En modern TV-studio och ljudstudio finns till förfogande för eleverna samt otroligt ambitiösa och kompetenta lärare. Och det finns en bra sammanhållning både mellan elever och lärare".

Rickard Samuelsson och Elin Johansson - från Örebro till Lindesberg

Båda var sedan tidigare anställda på kulturskolan men ville komma närmare jobbet och lugnet i Lindesberg: "Lindesberg ligger så fint vid vattnet och har nära till natur och friluftsliv vilket vi uppskattar. Dessutom händer det mycket här som vi inte visste om när vi bodde i Örebro", förklarar de.

"Jag jobbar mest på Storåskolan", berättar Elin Johansson: "Dessutom pendlade både jag och min sambo till Lindesberg varje dag och hade inte möjlighet att samåka. Dessutom har vi två katter som vi ville skulle få gå ut istället för att vara innekatter".

Rickard Samuelsson sökte jobbet för att hade hört mycket bra om kulturskolan i Lindesberg - att den hade fräscha lokaler och var på frammarsch: "Jag hade också tur att en tjänst blev ledig när jag tog examen från musikhögskolan".

Elin Johansson trivs också mycket bra på jobbet och i kollegiet: "Vi har en trevlig arbetsplats med de anställdas bästa i fokus".

Både tycker att Lindesberg har en mycket bra kulturskola som utvecklas i nära samarbete med Lindskolans estistiska program: "Vi jobbar som ett team och utvecklar verksamheten tillsammans på ett idérikt sätt. Vi har goda resurser när det gäller kompetens, material och lokaler vilket också ger större utvecklingsmöjligheter för våra elever", förklarar de.

Och de är båda positivt överraskade över kulturlivet i Lindesberg: "Lindesberg har ett bredare kulturliv än vi trodde innan vi flyttade hit. Det finns många kulturevenemang - till och med så många att man inte hinner gå på allt man skulle vilja", säger Rickard Samuelsson som nu är dirigent och musikalisk ledare för Linde Symphonic Band - en amatörorkester i Lindesberg som är verksam under kulturskolan Garnalias regi.

Rickard Samuelsson pekar på några utmaningar för kulturlivet i Lindesberg:

"Det behövs fler lokaler för större evenemang och konserter när Lindesbergs Arena inte är tillgänglig. Jag saknar också en fast utomhusscen för konserter. Dessutom behöver vi få fler ungdomar i högstadie- och gymnasieålder att ägna sig åt musik. Estetiska programmet är numera ett gymnasieprogram som erbjuder många olika jobbmöjligheter. Därför kan det rekommenderas starkt till dem som vill ägna sig åt kultur men vill ha fler valmöjligheter. Jag tror att många fortfarande lever i tron att estetiska programmet inte leder till några arbetsmöjligheter".