Oubaida Mualem med ett av de konstverk som antagits till Liljevalchs vårsalong.

​Lindesbergskonstnären Oubaida Mualem ställer ut på Liljevalchs vårsalong

Vårsalongen på Liljevalchs i Stockholm är en kär, omtvistad och livaktig tradition sedan starten 1921 som i år öppnas fredag 25 januari med 136 deltagare som visar 254 verk - däribland två intarsia-verk av Oubaida Mualem från Syrien som nu bor i Lindesberg sedan 2015.

Det andra verket som kommer att ställas ut på vårsalongen.

”Jag trodde att det var vilken konstutställning som helst när jag blev rekommenderad att skickade in mina ansökningar - det är först nu när jag blivit antagen som jag börjar förstå hur stort det är att bli antagen till Vårsalongen”, förklarar Oubaida Mualem som fick två av sina sina fem inskickade verk antagna i mycket hård konkurrens.

Aldrig tidigare har så många velat ställa ut på Vårsalongen. När ansökningstiden gick ut i oktober hade 3.538 ansökningar kommit in. Av dessa antogs 254 verk från 136 konstnärer av juryn som bestod av konstnärerna Helene Billgren, Susanne Vollmer och Lasse Åberg med Mårten Castenfors (Liljevalchs chef) som juryordförande.

Under de senaste åren har Vårsalongen växt till ett stort och välbesökt evenemang vilket ger deltagarna en unik chans att bli sedda av en mycket stor publik. Vårsalongen 2018 hade 122.146 besökare – ett nytt rekord för Liljevalchs på Kungliga Djurgården i Stockholm. Vårsalongen 2019 öppnas 25 januari och pågår till 24 mars.

Örebro slott - ett av verken som visades på Örebro slott.

Tredje utställningen för Oubaida Mualem i Sverige

Vårsalongen på Liljevalchs i Stockholm är den tredje offentliga utställningen för Oubaida Mualem sedan han kom till Sverige och Lindesberg 2015. Den första var på ett mindre galleri i Örebro, den andra var på Svensk Form-utställningen "Hylla Vardagen" på Örebro slott i höstas där Oubaida var en av 20 utställare.

Det var genom kontakten med och medlemskapet i föreningen Svensk Form i Örebro län som Oubaida fick ställa ut på Örebro slott och utifrån detta blev rekommenderad att skicka in sina ansökningar till Liljevalchs Vårsalong.

”Det är tack vare Anneli och Jonas Linder i föreningen Svensk Form som jag kommit in på den svenska konst- och designmarknaden”, konstaterar Oubaida och betonar vikten av kontakter och nätverk.

Därför ansluter sig Oubaida Mualem till Nätverket Lindekultur - dels för att marknadsföra sig som konstnär, dels för att få fler lokala kontakter som han kan samarbeta med.

”Idag har jag min ateljé i ett trångt utrymme i källaren - på sikt kan jag komma att behöva något större”, förklarar Oubaida som bor med sin familj i en radhuslägenhet i Lindesberg. ”Och så behöver jag träna mer på svenska språket…”

Gasoffer - ett motiv från Oubaida Mualems hemland Syrien.

”Intarsia - en teknik som ger liv åt materialet trä”

Oubaida Mualem har skapat sina konstverk i intarsia i mer än 20 år. ”Det är en underbar teknik som ger liv åt materialet trä - men också krävande och tungjobbat”, enligt Oubaida.

Intarsia är en sammanfattande benämning på olika metoder inom möbel- och inredningskonsten för att åstadkomma mönsterlagda ytdekorationer. Tekniken går ut på att tunna fanerbitar, efter att ha tillpassats med kniv eller lövsåg, limmas ovanpå en bottenyta av massivt trä så att de tillsammans bildar geometriska mönster eller figurativa bildframställningar.

Tekniken är gammal och mycket stor och eftertraktad i framför allt mellanöstern när det gäller möbler och inredningar. Det finns företag och personer som inreder hela kontor och hem med intarsia-dekorerade möbler och detaljer - och detta till mycket höga kostnader.

Detta var också grunden till den ursprungliga tanken för Oubaida Mualem när han kom till Sverige och ville fortsätta med sin intarsia-konst: ”Jag ville fortsätta med det jag gjorde i Syrien - att dekorera möbler och inredningar på beställning och nu exportera det till mellanöstern”, berättar han.

Men att jobba med exportaffärer var mer komplicerat än Oubaida räknat med varför han fick tänka om och satsa på intarsia som konstform - en satsning som efter antagningen av två intarsia-verk till Vårsalongen ser ut att lyckas.

”Jag ser fram mot utställningen på Liljevalchs med glädje och spänning - dels för den unika möjligheten att få visa mina verk för över 120.000 åskådare, dels för vad åskådarna ska tycka om mina verk”, säger Oubaida.

Oubaida Mualem med hustrun Johan Kawsava i sitt hem i Lindesberg.

Oubaida Mualem är mycket tacksam för det stöd och mottagande som han och hans familj fått i Lindesberg - därför har han bland annat döpt sitt företag till LindeKonst.

…………………………..

Vårsalongen är en jurybedömd utställning som står öppen för alla över 18 år att ansöka till. Vårsalongen pågår från mitten av januari till mars och inleder på så vis varje nytt konstår på Liljevalchs. Den första salongen öppnade 1921 och Vårsalongen är därmed landets äldsta obrutna utställningsformat. Varje verk är till salu och priset som sätts av deltagarna själva finns i utställningskatalogen.

Svensk Form Örebro län en regionalförening inom Svensk Form och omfattar geografiskt Örebro län. Svensk Form vänder sig till yrkesverksamma i designbranschen och till en designintresserad allmänhet. Målet om en långsiktigt hållbar miljö och höjd livskvalitet är idag mera aktuell än någonsin. Svensk Form engagerar människor över hela landet och sprider kunskap om styrkan av god design för samhällsutvecklingen.

Oubaida Mualem

Konstnär 076 260 35 06