Unga entreprenörer i Lindesberg: De har drömjobben – i sin egen blomsterbutik

Unga entreprenörer i Lindesberg: De har drömjobben – i sin egen blomsterbutik

Frida Törnvall och Johanna Sethson äger och driver Lyckoklöver Trend & Blomsterdesign - en affär som ligger i ett av de äldre trähusen utefter Kungsgatan i Lindesberg. Efter en tids "övningskörning" som anställda vågade de ta steget att bli företagare och ta över blomsterbutiken.

"Vi hade drömjobben och vi visste att vi kunde driva butiken - därför kändes det ganska naturligt för oss när den blev till salu", berättar de
För de unga entreprenörerna - Frida är 20 år och Johanna är 21 år - var det dock många frågetecken att räta ut innan de bestämde sig.
"När vi utbildade oss och arbetade här som anställda hade vi inga tankar på att bli egna företagare", förklarar de.

Blandade reaktioner från kompisarna

Idag vet de mer om hur det är att vara företagare:
"Visst var det 'lite läskigt' och visst innebär det vissa ekonomiska risker - men det har vi fått hjälp och stöd med", säger Frida och tillägger: "Är det någon gång i livet man ska våga satsa är det ju nu - innan man skaffat familj, hus och andra skulder".
"Å andra sidan har vi en helt annan känsla för butiken nu när den är vår egen", säger Johanna: "Det är roligare att åka till jobbet - och man lägger gärna ner några timmar extra på att få det fint i butiken".
Reaktionerna från deras jämnåriga kompisar är blandade. En del blir imponerade och lite avundsjuka - "va häftigt att ni vågar". Andra har svårare att förstå varför man ska starta eget.
"Är det ont om drömjobben är det väl bättre att ordna det själv än att gå arbetslös", konstaterar Frida som nu tycker att "det är fränt att vara egenföretagare".

Fick möjligheten att "övningsköra" som butiksägare

Frida och Johanna är båda utbildade florister - Frida studerade i Norrköping och Johanna i Örebro.
Under studietiden praktiserade de både under längre tider på Lyckoklöver i Lindesberg och efter examen blev de anställda där.
"Eftersom det är svårt för florister att få jobb hade vi tur att få drömjobben - och vi lärde känna butiken, leverantörerna, kunderna och varandra", berättar Frida.
När butiksägaren tog föräldraledigt fick Frida och Johanna ta över ansvaret för butiken med undantag för "pappersarbetet".
"Vi lärde oss massor och efter den 'övningskörningen' var vi säkra på att vi kunde det här när butiken blev till salu i januari - och så ville vi ju inte att någon annan skulle få ta över 'vår' butik".

Fick hjälp och stöd - och en mentor

Sedan gick allt väldigt snabbt.
Genom den lokala banken – Bergslagens Sparbank - fick de hjälp med finansiering, försäkringar och allt annat som man behöver som egenföretagare:
"Det gör att vi känner oss trygga - både som företagare och privatpersoner", förklarar Johanna.
Genom banken fick de också hjälp med att skriva ett kompanjonavtal: "Även om vi nu är överens om det mesta är det viktigt att ha allt på papper om något skulle hända", konstaterar Frida.
Och som stöd till unga entreprenörer har de nu även tillgång till en mentor med erfarenhet och kunskap om branschen:
"Goda råd från andra som kan mer är guld värt för oss - speciellt när det är gratis då vi har svårt att kosta på det så här i början".

"Det här kan vara vårt livs chans"

De tog över butiken i maj 2011.
"Den största oron hade vi för hur kunderna skulle reagera när vi tog över", berättar de.
Försäljningen hittills har visat att kunderna finns kvar och den första tiden som företagare har överträffat deras förväntningar:
Men de är väl medvetna om att det kan komma tuffare tider - och att det krävs både mycket och hårt arbete.
"Får vi några dagars ledigt får vi vara glada - men det kan det vara värt för att få ha drömjobbet i en egen blomsterbutik", säger Frida.
Samtidigt kan de två kompanjonerna dela upp arbetsdagarna: "Det betyder att vi som regel kan ha relativt normala arbetsdagar".
Frida och Johanna hade egentligen inga planer eller drömmar om att bli egenföretagare - de hade bara en stark drivkraft att få jobba som florister.
När möjligheten kom att få ta över blomsterbutiken i Lindesberg vågade de tänka om:
"Det här kan vara vårt livs chans", resonerade de då: "Och det har vi hittills inte ångrat", säger de idag.

...............................................

Kontaktuppgifter:
● Lyckoklöver Trend & Blomsterdesign
● Kungsgatan 19, 711 30 Lindesberg
● Tel: 0581-807 00
● e-mail: info@lyckoklover.se

...............................................

● Text: Sven Carlsson ● Foto: Rolf Karlsson

Detta är en nyhetskanal i det digitala och sociala medielandskapet för att marknadsföra Lindesberg som den bästa platsen att leva, bo och verka i. Lindesberg - "Bergslagens huvudstad" - är centralorten i Lindesbergs kommun, Örebro län. Staden är belägen vid Lindesjön ca 40 km norr om Örebro och har 9.149 invånare (2010-12-31). För fler nyheter från Lindesberg - se Relaterade pressmeddelanden nedan.