Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 10)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 10)

Som Nätverket Lindekulturs nyhetskanal har lindekultur.se två huvuduppgifter - dels att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg (genom att marknadsföra vad som händer i kulturlivet i kommunen); dels att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesberg (eftersom kulturen kan och behövs för att utveckla kommunen).

Redaktionen för lindekultur.se arbetar enligt två principer - när det gäller evenemang skriver vi om dessa innan de händer (kultur ska upplevas); när det gäller kulturpolitiska frågor skriver vi om förslagen innan besluten fattas (för att ge våra läsare och andra intresserade möjligheten att diskutera frågan och påverka besluten).

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

Klart för andra omgången konst i Lindesbergs skyltfönster

Hängningen av andra omgången av Skyltfönsterprojektet är klar och Lindesbergs Konstförening bjuder in till en konstvandring med presentation av deltagande konstnärer lördag 9 mars kl 12 med start på Kungsgatan 35 i hörnet vid biblioteket.

Våreld med allsång och kryss med Akvileja

Lördag 9 mars kl 14:00 bjuder damkören Akvileja in till Våreld i Kulturums aula på Lindeskolan - en trevlig stund med sång och musik, allsång och kryss med finfina priser samt kaffe med dopp.

Lindesbergs Riksteaterförening visar föreställning i Löa bygdegård

Söndag 10 mars kl 16:00 visar Lindesbergs Riksteaterförening föreställningen ”Man skulle veta vad lycka är” i Löa Bygdegård med Anja Strautmanis, Siv Eriksson och Rune Jakobsson.

Lindesbergs Filmstudio visar ”Insyriated”

Tisdag 12 mars kl 19:00 fortsätter Lindesbergs Filmstudio vårterminens filmprogram på Folkets Hus Bio med den belgisk-syriska filmen ”Insyriated” - ett kompakt och klaustrofobiskt krigsdrama från krigets Syrien. I samband med filmen håller Lindesbergs Filmstudio årsmöte.

Författarbesök om stickning på Lindesbergs stadsbibliotek
Onsdag 13 mars kl 19:00 kommer stickboksförfattaren och designern Maja Karlsson till Lindsbergs stadsbibliotek för att berätta om sin nya bok ”Trettiofem vantar”. Maja Karlsson - som är född och uppvuxen i Guldsmedshyttan - bor i Arvika och verkar där i en ateljé "med knarrigt trägolv och vansinnigt vacker rosentapet”.

Södra Bergens Balalaikor till Spannarboda

Lördag 21 september kommer 50-årsfirande Södra Bergens Balalaikor till Spannarboda bygdegård för konsert i två avdelningar med någon form av rysk förtäring mellan akterna, meddelar Thomas Lundkvist - en av grundarna till Södra Bergens Balalaikor som bor i Spannarboda.

Lindeskolans esteter bjuder in till ny föreställning
Fredag 22 mars kl 19:00 bjuder Lindeskolans esteter in allmänheten till Avantgarde i Lindeskolans aula - en musik- och mediaföreställning där elever på estetiska programmet på Lindesbergs gymnasieskola spelar, sjunger och dansar.

Förskolebarn i filmprojekt
Under hösten 2018 har närmare femhundra förskolebarn barn i åldern 4–5 år fått lära sig att göra film tillsammans med kursledarna Malin Dahl och Jonny Wernersson från Backa studios i Vedevåg. Den 19 och 21 mars väntar filmvisning och premiär på biografen i Lindesberg. Visning för allmänheten blir den 23 mars.

Över hundra utställare anmälda till LindeDagen 2019

När anmälningstiden till LindeDagen 2019 gick ut 28 februari hade över 100 utställare anmält sig - däribland däribland Nätverket Lindekultur, Lindesbergs Hembygdsförening, Linde Bergslags Släktforskarförening, Manskören Harmoni, Lindesbergs Fotoklubb, Lindesbergs Konstförening, Hemvärnets Musikkår Guldsmedshyttan/Guldsmedshyttans Musikkår, Föreningen Bergslagsflaggan, Lindesbergs Filmstudio, Löa Hembygdsförening/Hyttans Hemligheter, Lindesbergs Riksteaterförening, Lindesbergs kommun: Kulturenheten/Biblioteksbussen, Stadra Teater, Bergslagens Spektakelteater, Frövifors Pappersbruks Musei Vänner och Föreningen Kyrkbergets Vänner.

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

• Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst.
  • Utställning i Galleri Konstrummet: Olof Astrup Hällqvist: Från Hemmets lugna vrå. Pågår till 13 mars.

På gång de kommande veckorna:

• 09 Mar 12:00: Lindesbergs Konstförening: Konstvandring: Skyltfönster i centrala Lindesberg
  • 09 Mar 13:00: Frövi bibliotek: Mini-musikal
  • 09 Mar 14:00: Damkören Akvileja: Våreld: Kulturums aula, Lindeskolan, Lindesberg
  • 10 Mar 16:00: Lindesbergs Riksteaterförening: ”Man skulle veta vad lycka är”: Löa Bygdegård
  • 12 Mar 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Insyriated: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 13 Mar 19:00: Lindesbergs stadsbibliotek: Författarbesök
  • 14 Mar 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Månadsmöte: Klubblokalen i Sandströms, Lindesberg
  • 15 Mar 19:00: Guldsmedshyttan: Trivselkväll med dans: Sockenstugan, Guldsmedshyttan
  • 19 Mar 19:00: Linde Bergslags Släktforskarförening: Föreläsning: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • 20 Mar 19:00: Lindesbergs Konstförening: Årsmöte: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • 22 Mar 19:00: Lindeskolans Estetiska Program: Musik- och media-föreställning: Lindeskolans aula, Lindesberg
  • 23 Mar 14:00: Folkets Hus Bio: Förskolans filmfestival
  • 24 Mar 18:15: Naturskyddsföreningen: Föreläsning: Kulturum, Lindeskolan, Lindesberg
  • 26 Mar 13:00: Öskevik: Dagledigsamling: Öskeviks Missionshus
  • 26 Mar 18:00: Lindesbergs Riksteaterförening: ”Don Quijote”: Folkets Hus, Lindesberg
  • 27 Mar 09:00: Bokcafé: Vårkänslor: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • 27 Mar 19:00: Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: ”Pepparn”- det finns lite mer att berätta: Församlingshemmet, Lindesberg
  • 28 Mar 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Arbetsmöte: Klubblokalen i Sandströms, Lindesberg
  • 28 Mar 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Cinema Paradiso: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 30 Mar 18:00: Spannarboda: Sånger om järn: Bygdegården Sveaborg, Spannarboda
  • 30 Mar 15:00: Lindesberg Arena: Föreställning med Pettson & Findus: Lindesberg Arena
  • 30 Mar 18:00: Opera på bio: Valkyrian: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 31 Mar 15:00: Kammarmusikföreningen: Sånger om järn: Tingshuset i Kopparberg

För fler evenemang i Lindesbergs kommun och bioprogram på Folkets Hus Bio:

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se