Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 29)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 29)

Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg.● För alla som är med i Nätverket Lindekultur (och alla andra intresserade) - ladda ned löpsedeln (se dokument längre ned på denna sida), skriv ut och anslå på lämpliga platser för gemensam marknadsföring av kulturlivet i Lindesberg.

..................................................................................

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

• Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>
  • Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Gilla oss på Facebook >>

lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

Vi följer kulturlivet i Lindesberg: lindekultur.se följer kulturlivet i Lindesberg genom att publicera nyheter från de som är med i Nätverket Lindekultur. Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.● För publicering av nyheter (en exklusiv tjänst enbart för de som är med i nätverket) - skicka underlag i god tid till info@lindekultur.se. Redaktionen (som arbetar ideellt och "i mån av tid") redigerar och publicerar era nyheter – men ni måste själva producera underlaget (texter och bilder).

Bergslagsskröna spelas på Siggebohyttans bergsmansgård

SIGGEBOHYTTANS SPEKTAKLER är en bergslagsskröna som spelas 25-27 augusti på Siggebohyttans bergsmansgård. SIGGEBOHYTTANS SPEKTAKLER är en pjäs för både gamla och unga av Staffan Blixt och Stefan Jansson med nyskriven musik av Anna Johansson - fritt efter ett krönikespel från 1938 av Margit Palmaer. Läs mer >>

Blandad musik i kyrkorna i sommar

Linde bergslags församling arrangerar sommarkonserter i sina kyrkor varje tisdag kl 19 fram till 1 augusti och Näsby Fellingsbro församlingar arrangerar "Musik i sommarkväll" varje torsdag kl 19 i sina kyrkor till 27 augusti med bland andra Jesper Hugosson, Rickard Samuelsson och Bertil Westergren. Läs mer >>

Många kulturarv att besöka i Lindesbergs kommun i sommar

Det finns många kulturarv att besöka i Lindesbergs kommun - gör därför en runda i sommar med stopp i Löa hytta med Hyttans hemligheter (bilden), Stripa gruvmiljö, Siggebohyttans bergsmansgård, Munkhyttans skolmuseum, modellstaden i Lindesberg och Frövifors pappersbruksmuseum. Läs mer >>

Gör en konstrunda i Lindesbergs kommun i sommar

Det finns mycket konst att se på i Lindesbergs kommun - gör därför en konstrunda i sommar med stopp på Frövifors Pappersbruksmuseum, galleri Gallerirum i Stripa gruvmiljö, Perssons Magasin i Västra Löa, Siggebohyttans bergsmansgård, galleri Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek och lägergården Vreten vid Fåsjöns strand. Läs mer >>

Vi bevakar kulturpolitiken i Lindesberg: lindekultur.se bevakar kulturpolitiken på kommunal och regional nivå för att bidra till att nå målen i Lindesbergs kommuns Vision 2025 ("I Lindesbergs kommun finns ett kultur- och föreningsliv för alla") och Örebro läns kulturplan 2016-2019 ("Region Örebro län arbetar för att det i hela länet ska finnas ett rikt och tillgängligt kulturutbud präglat av kvalitet och nyskapande").

Lindesbergs kommun utlyser arkitekttävling om Flugparken

I våras genomförde Lindesbergs kommun en medborgardialog inför en ombyggnad/utveckling av Flugparken i centrala Lindesberg. Nu utlyser kommunen en arkitekttävling om parken med tre politiker i juryn - Kristine Andersson (S), Daniel Andersson (S) och Inger Griberg (MP) - som ska fatta beslut om vilka tre företag som ska erbjudas att ta fram förslag och vilket förslag som ska genomföras. Läs mer >>

lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >>

Saknar du något evenemang i kalendern? Tipsa oss via epost till info@lindekultur.se >>

Kommande vecka - fredag 21 juli - söndag 30 juli:

21-30 juli: Konstutställningar att besöka i sommar >>

21-30 juli: Kulturarv att besöka i sommar >>

23 juli 10:00: Kyrkogårdsvandring: Fellingsbro kyrka

• Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening: Högmässa i kyrkan. Kyrkkaffe. Vi får ta del i kyrkans historia mm. Vi gör en historisk vandring på kyrkogården och avslutar i kyrkan med varm korv och dricka.

23 juli 13:00-16.00: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum

• Linde Fornminnes- och Hembygdsförening håller Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum.

23 juli 15:00: En visstund för själen med Anders Wallén. Siggebohyttans bergsmansgård

25 juli 19:00: Sommarkvällskonsert. Vedevågs kyrka

• Sommarkvällskonsert med Rickard Samuelsson (träblås) och Anna Andersson (sång och piano).

27 juli: Kursgården Vreten: Vernissage för ny utställare

• Carina Hägerås Eriksson, Odensbacken (målningar, akvarell) 27 juli - 9 augusti.

27 juli 19:00: Musik i sommarkväll. Fellingsbro kyrka

• Tekla Rapp, sopran, Bertil Westergren, flöjt, och Anna Andersson, piano och orgel, bjuder på ett lyssnarvänligt och varierat musikprogram med sånger som Kärleksvals, The Prayer, Tillägnan, samt musik av Bach och Händel.

29 juli 12:00: Vernissage på Perssons Magasin

• Vernissage på Perssons Magasin med Janina Stoor, Marie Hylander Heggemann, Margareta Nordahl och Ställdalens fotoklubb som visar sina verk till 27 augusti.

30 juli 13:00: Utflykt till Sannahed

• Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening: Samling vid Olofsborg klockan 13.00 för samåkning i egna bilar till Sannahed. Sedan 1815 är Sanna Hed en av Sveriges största mötesplatser för två regementen. Här samlades, levde och festade mer än 2.000 man varje sommar. Där kan vi besöka militär- och friluftsmuseum, regementsmarschen och persedelförrådet mm.

30 juli 13:00-16:00: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum

30 juli 15:00: Mineralguidning med John Tarkkanen. Siggebohyttans bergsmansgård

lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

...............................................

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

...............................................

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se