Flugparken i Lindesberg

Lindesbergs kommun utlyser arkitekttävling om Flugparken

I våras genomförde Lindesbergs kommun en medborgardialog inför en ombyggnad/utveckling av Flugparken i centrala Lindesberg. Nu utlyser kommunen en arkitekttävling om parken med tre politiker i juryn - Kristine Andersson (S), Daniel Andersson (S) och Inger Griberg (MP) - som ska fatta beslut om vilka tre företag som ska erbjudas att ta fram förslag och vilket förslag som ska genomföras.

Samtidigt föreslås Lindesberg få ny kommunövergripande bild- och formstrategi: "För att tydliggöra vikten av konstnärlig gestaltning i det offentliga rummet föreslås att kommunfullmäktige tar ett principiellt beslut gällande att 1% regeln ska gälla vid ny- och ombyggnation inom kommunen och dess kommunala bolag". Region Örebro län har också tagit fram en regional handlingsplan för att bland annat lyfta fram betydelsen av konstnärlig gestaltning i offentlig miljö.

Med anledning av detta frågar vi juryn - Kristine Andersson (S), Daniel Andersson (S) och Inger Griberg (MP) - som ska fatta beslut om vilka tre företag som ska erbjudas att ta fram förslag och vilket förslag som ska genomföras:

• Kommer du att verka för att enprocent-regeln för konstnärlig gestaltning i det offentliga rummet ska gälla för utvecklingen av Flugparken?

Daniel Andersson (S):

• "Ja - jag är för utsmyckning i det offentliga rummet och att "enprocents-regeln" ska gälla vid våra byggnationer enligt förslaget till kommunfullmäktige. Flugparken skulle jag vilja säga är undantaget vad gäller "enprocents-regeln" på ett positivt sätt. Här vill jag se parken i sin helhet som en del i de offentliga rummet och kommer därför att överstiga den "enprocents-regel" som vi pratar om. Konstnärlig gestaltning är ett brett begrepp och innebär så olika beroende på vem man frågar. Det är med spänning jag ser fram emot de bidrag vi kommer att se under resans gång."

Kristine Andersson (S):

• "Nej - att följa 1%-principen när det gäller Flugparken ser jag som en begränsning, jag vill se en park fylld med kultur. Den offentliga konsten är en del av alla människors vardag utan att man tänker på det. Konsten i offentliga rummet är också sannolikt den största konstsamlingen vi har. Den offentliga konsten förskönar och berikar våra gemensamma miljöer och konsten säger också en hel del om den tid i vilken den skapades och blir synliga minnen och karakteriserar olika tidsepoker."

Inger Griberg (MP):

• "Ja - naturligtvis stöder vi 1%-regeln när det gäller offentlig utsmyckning vid nybyggnation! Nyfiken ser jag fram emot kreativa och nytänkande arkitektförslag för Flugparken. Själv ser jag framför mig - när jag står framför Lindesbergs nyrenoverade stationsbyggnad och kikar ut över det öppna rummet - en scen med vissa förutsättningar för gestaltning av det så kallade offentliga rummet. Befintlig arkitektur, gator och verksamheter skapar fond och inramning. Framkomlighet och tillgänglighet för medborgarna är viktiga ingredienser vid ansiktslyftningen av parken, liksom "ögongodis" - dvs något extra som stärker Lindesbergs vackra småstadsidyll, dess historia och framtid. Att tänka långsiktigt, att tänka ljuset,att tänka årstidsväxlingar, att tänka färg och form, mångkultur och att på ett lyhört och kreativt sätt integrera gammalt och nytt i scenrummet är angeläget för min bedömning av arkitektförslagen! Nyplantering av gröna årstidsskiftande träd är även en del av MP:s trädplansresonemang i staden!".

...........................................................................

Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg.● lindekultur.se följer kulturlivet i Lindesberg genom att publicera nyheter från de som är med i Nätverket Lindekultur: "Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg".● lindekultur.se bevakar kulturpolitiken på kommunal och regional nivå för att bidra till att nå målen i Lindesbergs kommuns Vision 2025 ("I Lindesbergs kommun finns ett kultur- och föreningsliv för alla") och Örebro läns kulturplan 2016-2019 ("Region Örebro län arbetar för att det i hela länet ska finnas ett rikt och tillgängligt kulturutbud präglat av kvalitet och nyskapande").