Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 37)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 37)

● Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg - genom att publicera nyheter från de som är med i Nätverket Lindekultur. Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg ● Vi bevakar kulturpolitiken på kommunal och regional nivå - för att bidra till att nå målen i Lindesbergs kommuns Vision 2025 ("I Lindesbergs kommun finns ett kultur- och föreningsliv för alla") och Örebro läns kulturplan 2016-2019 ("Region Örebro län arbetar för att det i hela länet ska finnas ett rikt och tillgängligt kulturutbud präglat av kvalitet och nyskapande").

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >> ● För publicering av nyheter (en exklusiv tjänst enbart för de som är med i nätverket) - skicka underlag i god tid till info@lindekultur.se. Redaktionen (som arbetar ideellt och "i mån av tid") redigerar och publicerar era nyheter – men ni måste själva producera underlaget (texter och bilder).

Per Fritzell ut på miniturné med egen föreställning

När Galenskaparna & After Shave tar långledigt - efter att ha spelat 100 föreställningar av TV-serien Macken på Lorensbergsteatern i Göteborg - fyller Per Fritzell hösten med en egen föreställning som gästar Lindesberg, Kumla, Örebro, Eskilstuna, Västerås, Norrköping och Gävle. Läs mer >>

Kulturskolan Garnalias kulturgård Hux Flux öppen för alla
Kulturskolan Garnalias kulturgård Hux Flux är öppen för alla - både barn och vuxna - och helt gratis för deltagarna. Kulturgården Hux Flux är öppen varje onsdag kl. 17.30-19.00 på Kulturum, Lindeskolan, i Lindesberg. Läs mer >>

Lindesbergs Filmstudio fortsätter höstterminen med "Manchester by the sea"
Torsdag 21 september kl 19 fortsätter Lindesbergs Filmstudio höstterminen med "Manchester by the sea" - ett drama från USA i regi av Kenneth Lonergan. Läs mer >>

Kammarmusikförening presenterar höstens program
Ljusnarsbergs kammarmusikförening - "hela Bergslagens musikförening" - presenterar tre fina musikframträdanden i höst, "sinsemellan ganska olika men med starka uttryck", meddelar föreningens ordförande Thomas Lundkvist. Läs mer >>

NA efterlyser förslag på Örebro läns kulturpristagare
Vem tycker du ska bli Örebro läns KULTURPRISTAGARE 2017? Det frågar NA (Nerikes Allehanda) som efterlyser nomineringar med motiveringar senast 24 september. Läs mer >>

Bo Fransson berättade om Sven Arefeldt
I onsdags (13 september) berättade Bo Fransson om Sven Arefeldt i Lindesbergs Församlingshem. Övriga medverkande var Inger Iwarsson (sång) och Christina Utter (piano). Linde Fornminnes- och Hembygdsförening arrangerade. Läs mer >>

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> ● Saknar du något evenemang i kalendern? Tipsa oss via epost till info@lindekultur.se >>

21 september 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Manchester by the sea: Folkets Hus Bio
Höstterminens andra film är "Manchester by the sea" - ett drama från USA i regi av Kenneth Lonergan.

22 september 14:00: Marknadskonsert i Lindesbergs kyrka
"Sommarminnen" med Ulrika Bernövall, Jörgen Engström och Viveka Sjödell.

23 september 11:00: Ny utställning i Konstrummet, Lindesbergs stadsbibliotek
Petter Nilsson, måleri. Utställningen pågår 23 september-25 oktober. Arr: Kulturenheten i samarbete med Lindesbergs Konstförening.

23 september 11:00: Krakel Spektakel - en rymdbalett: Lindesbergs stadsbibliotek
En lekfull och humoristisk föreställning som bygger på lek med rytm, rörelse och fantasi med inspiration från Lennart Hellsings älskade sagor.

23 september 15:00: Bergslagskvartetten presenterar Finnmarkens spelman
Ett program om skalden och sökaren Dan Andersson i IOGT-NTO-lokalen i Stripa, Guldsmedshyttan

23 september 16:00: Kammarmusik: Ensemble Mélero: Tingshuset i Kopparberg
Ljusnarsbergs kammarmusikförening - "hela Bergslagens musikförening" - presenterar Ensemble Mélero

26 september17:00: Studiebesök på Regionarkivet i Örebro
Medlemmar i Linde Bergslags Släktforskarförening gör studiebesök på Regionarkivet.

28 september 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Arbetsmöte
Vad är en bra tävlingsbild? Tips och råd om bildval, monteringar etc inför KM och NBF.

29 september 19:30: Fredagsmys i Lindeskolans aula
En rolig 1,5 timme med Per Fritzell och Jesper Hugossons orkester.

29 september 21:00: Kristian Anttila: Kultur- och musikhuset Hillstreet

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

● Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>
● Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
● Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se