Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 6)

Som Nätverket Lindekulturs nyhetskanal har lindekultur.se två huvuduppgifter - dels att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg (genom att marknadsföra vad som händer i kulturlivet i kommunen); dels att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesberg (eftersom kulturen kan och behövs för att utveckla kommunen).

Redaktionen för lindekultur.se arbetar enligt två principer - när det gäller evenemang skriver vi om dessa innan de händer (kultur ska upplevas); när det gäller kulturpolitiska frågor skriver vi om förslagen innan besluten fattas (för att ge våra läsare och andra intresserade möjligheten att diskutera frågan och påverka besluten).

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

9 feb: Carmen på bio i Lindesberg

Carmen är den operaföreställning som verkligen spelas runt om i världen just nu. Och nu kommer den till Folkets Hus i Lindesberg på lördag 9 februari.

9 feb: Dags för årets elevmusikal: ”Romeo och Julia - all inclusive”

Lördag 9 februari kl 18:00 är det premiär i Lindeskolans aula för lärsårets musikal av och med elever från Kulturskolan Garnalia - ”Romeo och Julia - all inclusive”. Detta är enda tillfället musikalen spelas för allmänheten - därefter kommer den att uppföras på skoltid för samtliga elever i årskurserna 6 och 7 i Lindesbergs kommun.

9 feb: Fåtal extrabiljetter kvar till Kulturskolans musikal
Det har varit stort efterfrågan på gratisbiljetter till lördagens föreställning av Kulturskolans Garnalias musikal ”Romeo och Julia - all inclusive”. Men nu finns 50 extrabiljetter att hämta på Lindesbergs stadsbibliotek.

12 feb: Kommunstyrelsen har extramöte om biografverksamheten
När biograffrågan i Lindesberg på tisdagen (29 januari) för första gången togs upp i Kommunstyrelsen - för ett bredare politiskt förankrat beslut - blev det återremiss på Tillväxtutskottets förslag till beslut. Kommunstyrelsen vill ha ett bättre beslutsunderlag och mer information när frågan tas upp igen på ett extramöte 12 februari.

12 feb: Lindesbergs Filmstudio fortsätter vårterminen med ”White Sun”

Tisdag 12 februari kl 19:00 fortsätter Lindesbergs Filmstudio vårterminens filmprogram med den flerfaldigt belönade filmen ”White Sun” från Nepal - en historia om ett land som slits mellan tradition och förändring.

13 feb: Lindesbergs Riksteaterförening inleder terminen med ”Scenskräck”

Lindesbergs Riksteaterförening bjuder under våren 2019 på fyra intressanta och spännande föreställningar. Våren inleds onsdag 13 februari med att skådespelaren Hans Wigren ger komedin/monologen SCENSKRÄCK om komiska situationer som kan inträffa då skådespelare drabbas av scenskräck.

18-22 feb: Mycket kultur på sportlovet i Lindesberg
Lär dig göra film med din mobil eller platta. Sportlovsmatinéer på Folkets Hus Bio. Upplev Lindesberg i miniatyr och hitta husen. Det är några av de kulturaktiviteter som erbjuds på sportlovet (18-22 februari) i Lindesberg.

22 feb: Sista chansen tycka till om kulturpolitiska programmet
Lindesberg ska ha ett brett, levande och attraktivt kultur- och föreningsliv för alla boende i kommunen. Därför är ett förslag på ett kulturpolitisk program framtaget. Nu vill kommunen veta vad du tycker om förslaget. Svar och synpunkter skickas senast 22 februari till kommun@lindesberg.se

Linde Fornminnes- och Hembygdsförening får nytt namn - men ingen ordförande

Bilden: Ingrid Nordmark har varit ordförande i Linde Fornminnes- och Hembygdsförening i 11 år.

Ett nytt föreningsnamn - Lindesbergs Hembygdsförening. Men ingen ny ordförande. Det blev resultatet av årsmötet i Linde Fornminnes- och hembygdsförening den 27 januari. Ett 40-tal medlemmar deltog i årsmötet, som hölls i Kristinakyrkan.

Elevers framtidsspaning visas på biblioteket
Resultatet av projekt ”Framtidsspaning” visas nu på Lindesberg stadsbibliotek. När spaningen redovisats offentligt, packas klassernas framtidsspaningar ihop och stoppas ned i två tidskapslar för att tas fram igen och öppnas om 25 år.

Inga kulturföreningar i Lindesberg får del av regionala föreningsbidragen

Region Örebro läns kultur- och fritidsnämnd har fördelat 46 miljoner kronor i verksamhetsbidrag för 2019 till föreningar, studieförbund och organisationer. Kulturföreningar får 1,9 miljoner vilket motsvarar 4 procent. Merparten av föreningarna finns i Örebro - inte en enda förening som fått bidrag har Lindesbergs kommun som hemvist.

Länets kulturskolechefer i protest mot neddragningar i statens budget
På konferensen Folk och kultur i Eskilstuna träffade Irja Gustavsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Lindesbergs kommun, Lawen Redar som är gruppledare för socialdemokraterna i kulturskottet. Irja Gustavsson (S) överlämnade skrivelsen från Örebro läns kulturskolechefer angående neddragning av medel till kulturskolorna i den M+KD budget som gäller för Sverige nu.

Regionala utbudet av kultur till skolor digitaliseras via ny webbplats
Region Örebro län satsar på barn och ungas rätt till kultur i hela länet. En del i den satsningen är webbportalen kulturkraftorebrolan.se som beräknas vara online till hösten 2019. ”Genom att kulturutbudet finns på webben blir kulturella aktiviteter enklare att boka och mäta”, enligt Region Örebro län.

Tävling: Vinn en vårhelg i sjöstaden Lindesberg

Varför skulle du vilja möta våren i sjöstaden Lindesberg? Skicka in din motivering senast 8 april och delta i LindeVeckans tävling om tre helgpaket för två personer i sjöstaden Lindesberg. I paketen ingår tågresa (från och tillbaka till din hemort), övernattning på hotell och andra överraskningar.

LindeDagen 2019: 60-tal utställare redan anmälda
Ett 60-tal utställare har nu anmält sig till LindeDagen 2019 - en bred och gemensam marknadsföring av det mesta av det bästa med Lindesberg. Sista anmälningsdag är 28 februari - därefter kan anmälningar bara tas emot i mån av plats, meddelar arrangerande Lindesbergs Rotaryklubb.

Kulturverksamheter som redan är anmälda till LindeDagen 8 maj:

• Nätverket Lindekultur
  • Lindesbergs Hembygdsförening
  • Linde Bergslags Släktforskarförening
  • Manskören Harmoni
  • Lindesbergs Fotoklubb
  • Lindesbergs Konstförening
  • Hemvärnets Musikkår Guldsmedshyttan/Guldsmedshyttans Musikkår
  • Föreningen Bergslagsflaggan
  • Lindesbergs Filmstudio
  • Löa Hembygdsförening/Hyttans Hemligheter
  • Föreningen Kyrkbergets Vänner

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

• Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt där inbjudna lokala konstnärer, skolklasser och föreningar fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på lindekultur.se >>

På gång de kommande veckorna:

• 09 Feb 09:30: Linde bergslags församling: Handarbetskafé i Ramsberg: Ramsbergs församlingsgård
  • 09 Feb 12:00: Galleri Konstrummet: Vernissage för ny utställning: Olof Astrup Hallqvist: Lindesbergs Stadsbibliotek

• 09 Feb 18:00: Kulturskolan Garnalia: Läsårets elevmusikal: Lindeskolans aula
  • 09 Feb 19:00 Opera på bio: Carmen: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 12 Feb 18:00: Lindeskolan: Konsert: Lindeskolans aula
  • 12 Feb 19:00: Lindesbergs Filmstudio: White Sun: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 13 Feb 19:00: Lindesbergs Riksteaterförening: ”Scenskräck”: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • 16 Feb 20:00: Chris Kläfford: The Imagine tour: Lindesberg Arena
  • 17 Feb 19:00: Författarkväll i Svalbo: Jerker Virdborg: Svalbo Keramik & Café

För fler evenemang i Lindesbergs kommun och bioprogram på Folkets Hus Bio:

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

• Lindesberg

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se