Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 9)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 9)

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

FILMFEST I LINDESBERG 2-4 MARS:

Dags för filmfest hela helgen i Lindesberg
Lindesbergs Filmstudio arrangerar en filmhelg 2-4 mars på Folkets Hus Bio i Lindesberg. Åtta långfilmer kommer att visas under helgen på temat ”Svenska regissörer och deras filmer”. Johan Mollberg (Bio Roxy i Örebro) föreläser på lördagen om filmerna och regissörerna ur ett filmhistoriskt perspektiv.

Filmklassiker kompletteras med nya kortfilmer och samtida dokumentärfilm
Lindesbergs Filmstudio arrangerar en filmhelg 2-4 mars på Folkets Hus Bio i Lindesberg. Åtta långfilmer kommer att visas under helgen på temat ”Svenska regissörer och deras filmer”. Under filmhelgen visas även tre kortfilmer av unga lokala filmare (Niclas Lindahl, William Nordqvist och Rickard Liljeholm) och en samtida dokumentärfilm (Skogens värden) av Mikael Angelstam och Jakob Andrén.

Lindesbergs Filmstudio bjuder gymnasieelever på svenska filmklassiker
Lindesbergs Filmstudio arrangerar en filmhelg 2-4 mars på Folkets Hus Bio i Lindesberg och bjuder då in alla gymnasieelever på Lindeskolan att få se svenska filmklassiker gratis. Åtta långfilmer kommer att visas under helgen på temat ”Svenska regissörer och deras filmer” med möjlighet för eleverna att se en, flera eller alla gratis.

Björn Lagerman fick båda utmärkelserna på Örebrogalan

Björn Lagermans BeeScanning hade nominerats till Årets Innovation och Årets Digitala Innovation på Örebrogolan 2018 - "en galakväll som firar Örebros framgångar". När Örebrogalan hölls på torsdagskvällen (1 mars) vann Björn Lagerman båda utmärkelserna. BeeScanning är en ny metod som hjälper biodlare upptäcka och analysera förekomsten av en parasit som hotar bin över hela världen. Metoden utvecklas av Björn Lagerman - biodlare i Lindesberg.

Författarkväll i Svalbo med Carl-Johan Vallgren
Söndag 4 mars kl 19.00 är det dags för vårterminens tredje författarkväll ”I stearinljusens sken” i Svalbo med Carl-Johan Vallgren som gäst. Han är aktuell med Mikael Persbrandts memoarer ”Så som jag minns det”.

Babblarna som musikal kommer till Lindesberg
Barnens favoriter Babblarna har blivit en musikal som kommer till Lindeskolans Aula i Lindesberg lördag 3 mars kl 14.00. Arrangör är Lindesberg Arena - en del av Besök Linde AB.

Lindesbergs Fotoklubb besökte modellstaden

Lindesbergs Fotoklubb har besökt Linde Hembygds- och Fornminnesförening för att se den fina modellstaden som man byggt upp. Modellen, som är byggd av föreningens medlemmar, visar Lindesberg på 1920-talet.

Premiären närmar sig för årets musikteater på Lindeskolan
Om en månad är det premiär för årets musikteater - ”Press Start” - med elever på estetiska programmet på Lindeskolan heter ”Press Start”. Eleverna ger sex föreställningar 21-24 mars varav två öppna för allmänheten (fredag 23 mars och lördag 24 mars). Biljetter kan köpas på Blombergska bokhandeln alternativt eventim.se.

KULTURFESTIVAL PÅ LINDEDAGEN:

LindeDagen - en bred och gemesam marknadsföring av det mesta av det bästa med Lindesberg. Foto: Rolf Karlsson (Bildmakarnamedia AB)

116 utställare anmälda till LindeDagen 16 maj
När anmälningstiden gick ut i onsdags hade 116 utställare anmält sig till årets upplaga av LindeDagen som håll onsdag 16 maj kl 16-20.

Mycket kultur på Loppholmarna: Kulturskolan Garnalia bjuder även i år på kulturfestival med underhållning på två scener och en dansbana. Andra kulturverksamheter som deltar är Lindesbergs kommuns kulturenhet (som visar den nya bokbussen), Manskören Harmoni, Lindeskolans Estetiska Program, Guldsmedhyttans Musikkår/Hemvärnets Musikkår Guldsmedshyttan, Lindesbergs Filmstudio, Opera på bio - Lindesbergs Filmstudios operasektion, Lindesbergs Riksteaterförening, Linde Fornminnes- och Hembygdsförening, Linde Bergslags Släkfortforskarförening, Lindesbergs Fotoklubb, Lindesbergs Konstförening, Hyttans Hemligheter, Kyrkbergets Vänner, Föreningen Bergslagsflaggan, ABF Örebro län, Grupp 198 Amnesty, Lindesberg, Damkören Akvileja, Frövidansarna, Beyond Borders och Studiefrämjandet.

KULTURPOLITIK I LINDESBERG:

Arbetsgrupp fortsätter arbetet med kulturpolitiska programmet i Lindesberg
Det blir som tillväxtutskottet föreslog kommunstyrelsen: En arbetsgrupp tillsätts som fortsätter arbetet med att ta fram ett kulturpolitiskt program för Lindesberg kommun. Arbetsgruppen består av Daniel Andersson (S), Susanne Karlsson C) och Virosa Viberg (SD).

Visionsfattig fullmäktigedebatt om Stripa
24 i Bergslagen skriver: "Relativt många åhörare hade sökt sig till kommunfullmäktiges sammanträde i Lindesberg på måndagskvällen. Anledning var att hanteringen av Stripa Gruva stod på dagordningen. Men åhörarna och ledamöterna fick lyssna till väldigt lång, men relativt politikfattig debatt där ingen verkade ha någon politisk vision".

Kommunalrådets svar på frågor om Stripa gruvmiljö
På måndag (26 februari) kommer Agneta Nilsdotter (MP) och Sven Erik Larsson( M) att få svar på sina frågor om Stripa gruvområde - men redan nu finns svaren från kommunalrådet Irja Gustavsson (S) att läsa i en tilläggskallelse till kommunfullmäkrige.

Reaktioner på kommunalrådets svar om Stripa gruvmiljö
Smyckesmederna Kajsa och Johnny Karlsson (Karlssons Kulturverkstad) i Stripa liksom en insändare som önskar vara anonym har reagerat på kommunalrådet Irja Gustavssons svar på frågor om Stripa gruvmiljö som kommer att behandlas av kommunfullmäktige i Lindesbergs kommun på måndag (26 februari).

Inget kommunalt bidrag till Hyttans hemligheter i år (?)
På nästa möte med tillväxtutskottet kommer Löa Hembygdsförening att få avslag på sin ansökan om bidrag på 200.000 kr för teatervandringen Hyttans hemligheter i Löa 2018. "Anledningen är att föreningen beviljades 200.000 kr i bidrag hösten 2016 som avsåg hela projektperioden 2017-2019", skriver tillväxtförvaltningen i sitt förslag till beslut. Föreningen hävdar i sin nya ansökan att de inte fått någon information om att tillväxtutskottets tidigare beslut avsåg hela projektperioden.

KULTURPOLITIK I ÖREBRO LÄN:

Region Örebro län erbjuder kulturferiepraktik
Region Örebro län erbjuder även i år kulturferiepraktik inom områdena bild och form, dans, film, slöjd och teater. Feriepraktiken är möjlig att söka för alla ungdomar i Örebro län som till sommaren går ut nionde klass, eller årskurs 1 eller 2 på gymnasiet. Alla kulturferiepraktik-tjänsterna är förlagda till Örebro med ett undantag - bild & form som är förlagd i Yxhult, Hällabrottet.

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >>

• Filmer på Folkets Hus Bio i Lindesberg >>
  • 02-04 Mar: Filmfestival 2-4 mars: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 03 Mar 14:00: Babblarna som musikal: Lindeskolans aula, Lindesberg
  • 04 Mar 14:00: Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Årsmöte: Kristinakyrkan, Lindesberg
  • 04 Mar 19:00: Svalbo Keramik & Café: Författarkväll
  • 06 Mar 14:00: Koordinaattori paikalla kirjastossasi: Frövi bibliotek
  • 07 Mar 14:00: Bergslagenin ruotsinsuomalaisten naisten tarinat: Lindesbergin kunnantalo, Näset
  • 08 Mar 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Månadsmöte
  • 08 Mar 19:00: Hillstreet: Konsert
  • 09 Mar 12:30: Lunchkonsert med Frövi musikkår: Örebro läns museum, Örebro
  • 09 Mar 13:00: Koordinaattori paikalla kirjastossasi: Lindesbergs bibliotek
  • 09 Mar 17:00: Öskeviks Allmänna Byförening: "Ljuva 60-tal": Hjalmar Bergmanteatern i Örebro
  • 10 Mar 16:00: Kammarmusikföreningen: Konsert: Tingshuset, Kopparberg
  • 10 Mar 19:00; Hillstreet: Konsert
  • 10 Mar 19:00: Opera på bio: Semiramis: Folkets Hus Bio Lindesberg
  • 10 Mar 20:00: Final i svenska melodifestivalen med bland annat Martin Almgren från Lindesberg.
  • 12 Mar 19:00: Författarkväll i Kulturcentrum Ramsberg
  • 14 Mar 14:00: Koordinaattori paikalla kirjastossasi: Storå bibliotek
  • 15 Mar 14:00: Koordinaattori paikalla kirjastossasi: Fellingsbro bibliotek
  • 15 Mar 19:00: Suomalainen elokuva: Ikitie - Ilmainen: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 15 Mar 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Den eviga vägen/Ikitie: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 17 Mar 13:00: Kammarmusikföreningen: Workshop för kvinnoröster: Bångbro Folkets Hus
  • 17 Mar 16:00: Kammarmusikföreningen: Konsert: Bångbro Folkets Hus
  • 17 Mar 19:00: Hillstreet: Livekarusellen
  • 21 Mar 19:00: I min trädgård vill jag vara Karin: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • 22 Mar 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Arbetsmöte
  • 22 Mar 19:00: Lindeskolans musikteater: Press Start: Lindeskolans aula, Lindesberg
  • 23 Mar 19:00: Lindeskolans musikteater: Press Start: Lindeskolans aula, Lindesberg
  • 24 Mar hela dagen: Lindesbergs Fotoklubb: Resa
  • 24 Mar 18:00: Johannespassionen i Ramsberg: Ramsbergs kyrka
  • 24 Mar 19:00: Lindeskolans musikteater: Press Start: Lindeskolans aula, Lindesberg
  • 27 Mar 18:30: Linde Bergslags Släktforskarförening: Föreläsning: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 27 Mar 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Så länge hjärtat kan slå: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 30 Mar 19:00: Hillstreet: Åskpunk - The Linde Edition

Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se