​Reaktioner på kommunalrådets svar om Stripa gruvmiljö

​Reaktioner på kommunalrådets svar om Stripa gruvmiljö

Smyckesmederna Kajsa och Johnny Karlsson (Karlssons Kulturverkstad) i Stripa liksom en insändare som önskar vara anonym har reagerat på kommunalrådet Irja Gustavssons svar på frågor om Stripa gruvmiljö som kommer att behandlas av kommunfullmäktige i Lindesbergs kommun på måndag (26 februari).

Kajsa och Johnny Karlsson (Karlssons Kulturverkstad) i Stripa Gruvmiljö skriver i en kommentar;

"I redogörelsen om vad vi betalat i hyra står det att vi inte har betalt hyra för en extrayta på 34,6 kvm. Detta stämmer inte! Rätt siffra är 13,6 kvm. Dessutom har vi varit helt ovetande om detta. När BELAB (Besök Linde AB) tog över som hyresvärd påtalade vi att vi ville betala hyra för bägge rummen, eftersom vi nyttjar dom, och vi uppfattade tydligt att budskapet hade gått fram, och var nöjda med hyran som vi då fick.

Vi har betalat hyra för våra lokaler sedan oktober 2011, då vi började renovera för egna medel och med egen tid, för att återställa f.d. sjukvårdsrummet och förrådskontoret i ursprungligt skick, för att levandegöra gångna tider samtidigt med vår egen verksamhet.

Karlssons Kulturverkstad blir kvar i Stripa Gruvmiljö över sommarsäsongen 2018. Vi har sagt upp kontraktet från och med 1/10 2018.”

Signaturen ”Skattebetalare” (som önskar vara anonym) skriver:

"På frågan: Hur mycket skattemedel måste kommunen gå in med för att varje badande skall gå jämnt upp? svarar Irja Gustavsson: Inga! Då det är ett koncernbidrag som täcker kostnaderna.

Vad menas med skattemedel? Är inte vinster i kommunalt helägda bolag som Linde Energi AB och Fastigheter i Lindesberg AB (som utgör koncernbidrag för att täcka kostnader i andra bolag som Besök Linde AB) skattemedel? Eller är kommunala bolag - som styrs av politiskt tillsatta styrelser - något helt fristående som vi skattebetalare inte har något demokratiskt inflytande över?"