Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 22)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 22)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg:

• Den mest kompletta nyhetskanalen: Läs senaste veckans kulturnyheter i sammandrag.
  • Den mest kompletta evenemangskalendern: Se vad som händer senare i år.
  • Den mest lästa kulturkanalen i Lindesberg: Senaste veckan (7 dagar) har LindeKultur haft 6.090 sidvisningar = 870 sidvisningar/dag i genomsnitt.

Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler:

• Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>
  • Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se >>

Nyheter torsdag 28 maj:

Sång och dans till Löa friskola genom Skapande skola-bidrag

Löa friskola i Lindesbergs kommun får 30.500 kronor i Skapande skola-bidrag från Kulturrådet för kulturinsatser i förskolor och skolor tillsammans med professionella kulturaktörer under nästa läsår. ”Vi kommer att använda pengarna till ett projekt som bygger på elevernas delaktighet genom sång, dans och musik”, förklarar Petra Hedenius på Löa friskola som har närmare 100 elever i årskurserna F-6. Läs mer på lindekultur.se >>

JukeboxBio - nytt grepp i Corona-tider av Lindesbergs Bio

Corona-stängda Lindesbergs Bio lanserar nu JukeboxBio - samla nära och kära, välj en film (eller ta med en egen) och njut av en helt egen visning i biografens salong. Pris för att hyra salongen är 1.200 kr - då ingår biljetter för upp till fem personer. Efter det tillkommer en kostnad på 100 kr/person - max 50 personer. Läs mer på lindekultur.se >>

Nyheter onsdag 27 maj:

Musikläger på Hillstreet - extra sommarläger i Lindesberg

Studiefrämjandet kompletterar för tredje året i rad Lindesbergs kommuns utbud av sommarläger för barn och ungdomar med ett extraläger - ett kostnadsfritt musikläger på Hillstreet i Lindesberg vecka 27 för dig som gillar musik. Läs mer på lindekultur.se >>

Ny vandringsled vid Siggebohyttan klar för invigning

Tisdag 9 juni invigs den nya vandringsleden kring Siggebohyttans bergsmansgård i närvaro av biskopen i Västerås stift, Mikael Mogren. Som ett led i att utveckla besöksmålet Siggebohyttan har en vandringsled som går till det gamla gruvområdet intill bergsmansgården tagits fram. Läs mer på lindekultur.se >>

Stort gensvar för REKO Bergslagen som fördubblar utlämningstiden

Onsdag 27 maj är det dags för REKO Bergslagens andra utlämning i Lindesberg - och gensvaret är mycket stort. Första utlämningen för två veckor sedan gjordes cirka 120 beställningar - till andra utlämningen 27 maj har över 1.000 beställningar gjorts. Därför fördubblar gruppen utlämningstiden - från en halvtimme till en heltimme (18.00-19.00). Läs mer på lindekultur.se >>

Nyheter tisdag 26 maj:

Framgångar för UF-företag på Lindeskolan i Lindesberg

UF-förtaget Cityshareservice på Lindeskolan - gymnasieskolan i Lindesberg - var nominerade till tre priser på årets UF-mässa i Örebro varav de vann två - Årets Samhällsentreprenör och Årets Tjänst. Och nu har UF-företaget i samarbete med det etablerade företaget Off2Off i Karlstad fått Lindesbergs kommun att göra en större satsning på återbruk. Läs mer på lindekultur.se >>

Projekt sprider kunskapsfilm om platsutveckling i Bergslagen

”Nu kan alla se vår kunskapsfilm om hållbar produktutveckling”, meddelar Bruk 2.0 - ett samarbetsprojekt i Bergslagen (med bland annat Frövifors Pappersbruksmuseum och Uskenbygden som ”pilotplatser”) om hur platsutveckling ska bidra till ökad hållbarhet – miljömässig, ekonomisk och social. Läs mer på lindekultur.se >>

Nyhet söndag 24 maj:

Föreningar får flytta när Sandströms avvecklas

Lindesbergs kommun kommer att avveckla Sandströms i Lindesberg som förenings- och fritidslokal och verksamheterna som ryms där kommer att erbjudas andra lokaler. Totalt berörs nio föreningar som hyr lokaler i fastigheten och ett 10-tal föreningar som hyr motionshallen i Sandström. Läs mer på lindekultur.se >>

Nyhet lördag 23 maj:

Årets sommarutställningar på kurs- och lägergården Vreten

Kurs- och lägergården Vreten vid Fåsjöns strand i Öskevik - som ägs och drivs av Blåbandsrörelsen i Örebro län - presenterar denna sommar sex sommarutställningar från 29 juni-9 augusti. Utställningarna kan ses alla dagar kl 10.00-18.00. Läs mer på lindekultur.se >>

Nyhet fredag 22 maj:

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 21)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg :: Den mest kompletta nyhetskanalen :: Den mest kompletta evenemangskalendern :: Den mest lästa kulturkanalen i Lindesberg: Senaste veckan (7 dagar) har LindeKultur haft 6.066 sidvisningar = 866 sidvisningar/dag i genomsnitt. Läs mer på lindekultur.se >>

Andra nyheter i korthet:

SVT: Snabb succé för nya Rekoringen

På bara några veckor har Bergslagens Rekoring vuxit från noll till över 3 000 medlemmar. Intresset för att handla lokalproducerad mat var större än vad initiativtagarna kunnat drömma om. Läs mer och se inslaget på svt.se >>

Kultur i Väst: Tjugo argument för kultur

Kultur fyller flera funktioner och bidrar på många olika sätt i samhällsutvecklingen. Kulturens betydelse för en orts attraktionskraft och identitet, för människors hälsa och välbefinnande och för en socialt hållbar utveckling finns väl dokumenterad. Kultur i Väst har gjort en sammanställning av forskning, rapporter och goda exempel som är läsvärda och som belyser olika aspekter på hur kultur spelar roll i samhällsutveckling. Läs mer på kulturivast.se >>

Monica Lehn Domnicks text nummer 144 sedan 2005 på den s k Runstenen, central plats, Lindesberg.

Konst på hög: Nytt konstverk av Lars Wilks i sommar

I sommar får vi möjligheten att beskåda ytterligare ett konstverk på Konst på Hög (Kvarntorpshögen). Det är konstnären Lars Wilks som kommer att uppföra ett 11 meter högt konstverk i metall. Namnet på verket är Corona Borealis, skriver Kumla kommun i ett pressmeddelande >>

Ansök eller nominera till Örebro läns kulturstipendier

Varje år delar Region Örebro län ut stipendier till yrkesverksamma kulturaktörer som genom sin kulturella gärning har anknytning till Örebro län. Stipendiet har som syfte att bidra till fortsatt utveckling av kultur i hela länet inom områdena bild och form, dans, film, litteratur, musik, slöjd och teater. Kulturstipendier tilldelas personer eller grupper mitt uppe i sin kulturella gärning och är en uppmuntran till fortsatt utövande. Totalt fördelas 30.000 kronor per år till en eller flera kulturstipendiater. Ansökningsperioden öppnar i maj och sista ansökningsdag är 30 juni. Ansök eller nominera till kulturstipendium >>

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Facebook där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

Svalbo café: Öppet 30-31 maj kl 12-17

Lördag-söndag 30-31 maj har Svalbo café öppet 12-17. Enligt väderprognosen blir det fint och man kan sitta i trädgården. Tvätta händerna och håll avstånd så ska vi kunna njuta av lite godsaker. VÄLKOMNA!!

Guldsmedshyttan: Prat– och handarbetsträff utomhus

Linde bergslags församling välkomnar till en nya aktivitet i Guldsmedshyttan. Umgås utomhus med rekommenderat avstånd mellan varandra. Det blir ett sätt att umgås, handarbeta, fika och kanske promenera tillsammans. Prat- och handarbetsträffar utomhus onsdagar 10 juni, 17 juni, 24 juni och 1 juli klockan 13-15 vid Guldsmedshyttans församlingshem. Medtag eget fika. Det finns möjlighet att flanera i den nyanlagda rekreationsparken - se bilder på församlingens hemsida >>

Lindesberg: Ännu fler aktiviteter inställda

Lindesbergs Hembygdsföreningen har, på grund av risken för corona-smitta, tvingats ställa in det mesta av vårens aktiviteter. Guidningen på Norra kyrkogården som skulle hållits den 27 maj är inställd. Cykelturen den 10 juni kan inte heller genomföras. Miniatyrutställningen av Lindesberg som staden såg ut på 1920-talet är just nu stängd och sommarsöndagarna vid Munkhyttans skola är inställda tills vidare. Även de sedvanliga besöken i Munkhyttan av skolklasser har avbokats.

Utställningar:

Kulturskolan Garnalias digitala konstutställning ABSORBED: En utställning av bildskapande elever från Lindeskolan, Fellingsbro Folkhögskola och Björkhagaskolan under läsåret 2019/1920. Gå till utställningen >>

Kulturskolan Garnalias digitala konstutställning Art Camp: En utställning av elever som deltagit i kulturskolans Garnalia´s Art Camp under läsåret 2019/1920. Gå till utställningen >>

Frövi bibliotek: Solprojektet – ett konstprojekt med de yngre barnen på förskolorna i Frövi. Utställning på Frövi bibliotek 14 maj - 4 juni. Finns i bibliotekets skyltfönster och på flera ställen inne i biblioteket. Utställningen startar i samband med Förskolans dag 14 maj. Utställare: Lindesbergs kommun Förskolorna i Frövi, projektledare konstnär Lotta Smed.

Lindesbergs stadsbibliotek/Konstrummet: Lindesbergs Konstförenings styrelse ställer ut hemmafynd på specialutställningen ”Uppåt väggarna - vad har vi hemma?”. Utställningen visas 9 maj-10 juni i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek och ersätter tidigare annonserade utställning med verk av Katarina Warrenstein. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs stadsbibliotek/Kulturarvshörnan: "100 gravar du måste se innan du dör” - en utställning om några utvalda personer vars gravar kommer att finnas med i den kommande kultur-appen som släpps i april. Utställningen pågår till och med 5 juni och kan ses under bibliotekets ordinarie öppettider: måndag-onsdag kl. 10.00-19.00, torsdag kl. 10.00-17.00, fredag kl. 10.00-18.00 och lördag kl. 10.00-14.00. Läs mer på lindekultur.se >>

Skulpturparken i Ängelsberg öppnar 30 maj med temat "Djuriskt". Passa på att besöka utställningen i sommar - det är öppet tom 27 september. Intill parken finns UNESCO världsarvet Engelsbergs Bruk och världens äldsta bevarade oljeraffinaderi på Oljeön - unika bergslagsmiljöer. Läs mer på skulpturparken.se >>

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se