​Tvåårig hyresuppgörelse klar mellan Kungälvsbostäder och Hyresgästföreningen

​Tvåårig hyresuppgörelse klar mellan Kungälvsbostäder och Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen och Kungälvsbostäder har enats om en tvåårig hyresöverenskommelse. Den innebär att hyran för i år höjs med i genomsnitt 0,8 procent och med ytterligare 0,8 procent år 2018.

För en hyresgäst som betalar 5 000 kronor i hyra innebär den genomsnittliga höjningen att hyran ökar med 40 kronor per månad.

De nya hyrorna gäller från 1 januari respektive år och varierar från 0 – 1 procent beroende på standard och kvalitet i Kungälvsbostäders olika bostadsområden.

-Vi är mycket nöjda med uppgörelsen vi träffat, tvåårsavtalet skapar kontinuitet och trygghet för våra medlemmar och genom boinflytandeavtal kommer vi att kunna arbeta aktivt med människors inflytande över sin boendesituation, säger Valon Ceku, förhandlingsledare hos Hyresgästföreningen.

Även Kungälvsbostäder är nöjd med uppgörelsen.

-Hyresförhandslingarna har präglats av en god dialog och öppet klimat, säger Bettina Öster Tunberg, vd för Kungälvsbostäder. Att vi kommit överens om ett tvåårigt avtal är positivt både för oss som bolag och för våra hyresgäster. Nu vet vi vad som gäller och kan fokusera på våra förbättringsåtgärder.

Under förhandlingsperioden har även ett boinflytandeavtal och ett avtal om ombyggnationer arbetats fram. Något Valon Ceku ser mycket positivt på.

-Vi har en bra dialog när det gäller renoveringar och byggnation. Som företrädare för hyresgästerna känns det väldigt stimulerande att satsa framåt och fokusera på framtiden.

Vill du veta mer välkommen att kontakta:

Valon Ceku, förhandlingsledare Hyresgästföreningen 010-459 24 21

Bettina Öster Tunberg, vd Kungälvsbostäder, 0303-23 98 55

Kungälvsbostäder bildades 1949 och är idag den största hyresvärden i Kungälv med strax över 2700 lägenheter och kommersiella lokaler i ett varierat bostadsbestånd runt om i kommunen. Vi vill vara det självklara valet av hyresvärd i regionen. Vi avser vara en aktiv del i Kungälvs utveckling och expansion genom att producera nya och attraktiva bostäder, skapa trygga och trivsamma utemiljöer, arbeta efter en hållbar och långsiktig renoveringsstrategi samt erbjuda våra hyresgäster möjlighet till inflytande över sitt boende.