Utlysning av stipendier för forskare inom historia, litteratur och fornforskning

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2019 16:54 CEST

Kungl. Vitterhetsakademien delar ut resestipendier ur stiftelsen Jacob Letterstedts stipendiefond vart sjätte år.

Den 24 september öppnar vi en extra utlysning av resestipendier för inrikes och utrikes resor ur stiftelsen Jacob Letterstedts stipendiefond.

Svenska forskare, såväl doktorander som disputerade forskare, inom historiens, litteraturens eller fornforskningens område, 25–40 år är behöriga att söka.

Välkommen med ansökan senast 24 oktober i Vitterhetsakademiens ansökningssystem.

Kungl. Vitterhetsakademien instiftades av drottning Lovisa Ulrika 1753 och har som sitt främsta syfte att främja och finansiera forskning inom humaniora och samhällsvetenskap samt kulturmiljövård. Vitterhetsakademien förvaltar också de egna kulturfastigheterna Skånelaholms slott, Stjernsunds slott, Stensjö by, Borgs by och Rettigska huset i Stockholm. Vitterhetsakademiens förlag publicerar ett antal vetenskapliga skrifter varje år samt samarbetar med andra förlag. Läs mer på www.vitterhetsakad.se.

Kommentarer (0)

Kommentera