Kunskapsskolan startar utbildning för utrikesfödda ingenjörer

Kunskapsskolan och NCC lanserar NCC Nystart – en ny arbetsmarknadsutbildning för utrikesfödda vuxna som har en ingenjörsutbildning. Utbildningen genomförs i samarbete med Yrkesakademin och Arbetsförmedlingen. Syftet med utbildningen är att erbjuda en snabb väg in på arbetsmarknaden i en bransch med stort rekryteringsbehov.

Programmet är skräddarsytt för NCC och ska stärka kunskaperna i bland annat kultur, sociala normer på en arbetsplats, säkerhet och arbetsmiljö. Språkinriktad undervisning och utbildning i hur den svenska arbetsmarknaden fungerar ingår också. Under utbildningen varvas teori varvas med praktik och målet är att deltagarna ska vara anställningsbara hos NCC efter utbildningen.

– Den skräddarsydda utbildningen är viktig ur flera perspektiv. Den blir en språngbräda in på den svenska arbetsmarknaden, samtidigt som den möter rekryteringsbehovet i NCC och byggbranschen, säger Fredrik Lindgren, vd för Kunskapsskolan.

Utbildningen har tagits fram i samarbete med NCC och Arbetsförmedlingen och den riktar sig till utrikesfödda ingenjörer med erfarenhet från arbete i byggsektorn.

– Med NCC Nystart hoppas vi kunna möta NCC:s behov av fler ingenjörer. Samtidigt är satsningen också en viktig del i ambitionen att öka mångfalden på NCC:s arbetsplatser, säger Henrik Landelius, Sverigechef NCC Building.

Utbildningen startar 1 september 2016 och är 46 veckor lång. Målsättningen är 15 -30 deltagare i ett första skede.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

• Fredrik Lindgren, VD Kunskapsskolan, 076 -779 76 12
  • Henrik Landelius, Sverigechef, NCC Building, 070-326 48 89
  • Mikaela Valtersson, Kommunikationschef Kunskapsskolan, 070-212 91 77

• Vuxenutbildning

• kunskapsskolan
  • ncc
  • yrkesakademin
  • arbetsförmedlingen
  • utrikesfödda
  • ingenjörer

De första skolorna startades år 2000. Idag har Kunskapsskolan i Sverige 29 grundskolor och sju gymnasier med drygt 1 100 medarbetare och över 11 000 elever. Majoritetsägare är grundaren Peje Emilsson med familj. Andra största ägare är Investor AB.

Moderbolaget Kunskapsskolan Education arbetar med att utveckla ett internationellt nätverk av skolor som följer hela eller delar av Kunskapsskolans arbetssätt, the KED Program. Idag omfattar nätverket omkring 5 000 elever i skolor i USA, Indien, Storbritannien och Holland.