Kunskapsskolans lärarlöner väl i nivå med kommunala skolor

Lärarförbundet har kommit med en rapport i serien "Perspektiv på lärarlöner" där de tittat på lönerna i fristående skolor.

De har jämfört lönestatistik från Sveriges Kommuner och Landsting och Almega Tjänsteföretagen för 2011 och konstaterar att lärare i fristående skolor ligger efter lönemässigt.
Så ser det dock inte ut i Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet.

Vår lönekartläggning visar att Kunskapsskolans grundskollärare år 2011 hade en genomsnittslön på 27 592, dvs ca 600 kr högre än snittet i kommunerna och ca 1 100 kr högre än snittet bland övriga fristående skolor.

Kunskapsgymnasiets lärare hade i snitt 28 714 kr, ca 400 kr lägre än kommunsnittet men ca 1 300 kr högre än snittet bland övriga fristående skolor.

- Våra lärare är också yngre än genomsnittet i kommunerna vilket gör att våra löner i praktiken står sig ännu bättre, säger Torbjörn Bindekrans, vice VD.

• Skola

• lärarlöner
  • lärare

Kunskapsskolan där även Kunskapsgymnasiet ingår, har grundskolor för skolår 4-9 och gymnasier med studieförberedande program. Skolorna följer den nationella läroplanen, deltar i nationella prov och följer det nationella betygssystemet. Skolorna är öppna för alla och är helt avgiftsfria. Kunskapsskolan startade 2000, har idag 28 grundskolor och åtta gymnasier, 900 medarbetare och 10 000 elever.