Bostadsområde hänger på Instagramtrend

Allt fler företag marknadsför sina varumärken med hjälp av medarbetare och anställda. Nu tar bostadsområdet Kvillebäcken hjälp av sina boende med kampanjen #mittkvillebäcken. Under maj tar fyra kvillebor över Kvillebäckens Instagramkonto för att visa upp vad de anser är områdets guldkorn.

Flera företag använder idag sina medarbetare och sociala medier för att marknadsföra sitt varumärke. NetOnNet har precis startat en kampanj där de anställda växelvis ansvarar för företagets Instagramkonto. Centerpartiet gör detsamma, men då med partimedlemmarna vid rodret. Men än har inget bostadsområde tagit upp trenden, inte förrän när Kvillebäcken nu tar initiativ till Instagramkampanjen #mittkvillebäcken.

– I kampanjen kommer de boende att få visa upp sina favoritdelar i området. Vi vill att de ska känna sig inkluderade i utvecklingen av stadsdelen vilket förhoppningsvis bidrar till ökad sammanhållning medborgarna emellan. Att området ska vara socialt hållbart är något vi aktivt strävar efter i Kvillebäcken, säger Johan Ekman, talesperson för konsortiet av byggherrar som utvecklar stadsdelen.

Fyra kvillebor kommer under maj månad att ansvara för områdets Instagramkonto en vecka var. Deras uppgift blir att visa vad de gör i området. Bilderna kan skildra personens favoritpromenad, en mysig park eller bra kommunikationer. De kan även visa var personen brukar äta lunch, bästa gymmet eller en bra butik att handla i.

– Det känns kul att vi kvillebor får vara med och visa upp området. Vilka känner bäst till området, om inte vi som bor här?, säger Teysir Subhi, en av deltagarna i kampanjen.

Kampanjen #mittkvillebäcken startade i april då Kvillebäcken efterlyste intresserade kvillebor till kampanjen genom sociala medier, vilket genererade stort engagemang. Fyra kvillebor valdes ut för att delta i kampanjen. Måndag den 4 maj drar kampanjen igång och följs under hashtaggen #mittkvillebäcken eller via Kvillebäckens Instagramkonto

Johan Ekman, Älvstranden Utveckling AB
Mail: johan.ekman@alvstranden.goteborg.se

• företagstrend