Idag invigdes Göteborgs nya park i Kvillebäcken

<!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 9]> 0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false <![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]--> <!--[if gte mso 10]> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS 明朝"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} <![endif]--> <!--StartFragment-->

Idag öppnades Kvillebäcksparken. Den nya parken är ett efterlängtat tillskott i området. Äntligen har Hisingen en ny central grön mötesplats för så väl unga som gamla, singlar, sambos och barnfamiljer.

Vid invigningsceremonin deltog över 300 nyfika göteborgare.  Förutom bandklippning, tal och olika familjeaktiviteter kunde besökande äntligen se statyn av undersköterskan Micaela Molitor på sin riktiga plats i parken. Deltagande barn fick dessutom hjälpa till med att inviga parken och plantera växter i området.

Park- och naturförvaltningen inledde 2011 arbetet med den nya parken som är utformad som ett långsträckt rum med bäcken i centrum. Mot väster gränsar parken till de nya kvarteren och i öster ligger Backaplans köpcentrum. I norr övergår parken till ett friare grönområde och blir på så sätt en del av ett längre sammanhängande grönstråk.

– Det blir allt viktigare att använda gröna ytor och vatten som gestaltande element i en stad som byggs allt tätare. I Kvillebäcken satsar vi på att föra in mycket växtlighet i området och skapa förutsättningar för biologisk mångfald. Grönskan skyddar dessutom både mot vind och sol, samt fungerar som luftrenare och bullerdämpare, säger Johan Ekman talesperson för Kvillebäcken.

Parken är utformad med både grillplats, bänkbord och sittplatser. Många olika sorters träd har dessutom planterats och längs vattnet finns två trädäck där man kan slå sig ner och koppla av. Vid bäcken går det även att beskåda knölnaten, en av Sveriges mest ovanliga vattenväxter som både är rödlistad och fridlyst, och som trots mycket aktivitet i området klarat sig bra.

Den nya lekplatsen i parken är tillgänglig för alla men ska även fungera som kompletterade förskolegård till de tre förskolorna i området.

– Lekplatsen är utformad i små rum för att så många som möjligt ska kunna vara där samtidigt. Mitt i lekplatsen finns en scen med läktare för lekar, uppvisningar eller bara ett bra ställe för picknick och sagoläsning, säger Anna-Karin Sintorn, landskapsarkitekt, ansvarig för lekplatsen och parkområdet.

Johan Ekman, Kommunikationschef Älvstranden Utveckling AB

Mail:  johan.ekman@alvstranden.goteborg.se

<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->