Inbjudan pressträff 12 maj: Anneli Hulthén tar första spadtaget för bostadsområdet nya Kvillebäcken

Välkommen till invigningen av uppbyggnaden av nya Kvillebäcken den 12 maj kl 07:30. Representanter från de sju bolagen i byggkonsortiet Kvillebäcken – Derome, HSB, Ivar Kjellberg, NCC, Veidekke, Wallenstam och Älvstranden utveckling – är på plats då det första spadtaget tas. Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande, håller invigningstal och musikern Stefan Andersson underhåller.

En modell över nya Kvillebäcken kommer finnas uppställd så att besökare kan ta delav planeringen för bostadsområdet. Visionen är att skapa ett avslappnat stadsliv med levande gator och torg. En stadsdel som ska erbjuda mysiga kvarter med kontinental känsla, men med göteborgsk karaktär.

Kvillebäcken är den första stadsdelen i Göteborg som byggs enligt Göteborgs Stads nya hållbarhetskrav.  Det innebär att Kvillebäcken ska bli en stadsdel där både ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet står i fokus. Bland annat kommer trafik och bebyggelse att anpassas till ett mer hållbart ekologiskt samhälle. Kvillebäckens karaktär av tät blandstad där bostäder, arbete, service och handel samsas på samma yta kommer också att bidrar till att uppfylla de nya kraven.

Vinn en lägenhet i nya Kvillebäcken

Dessutom blir det ännu fler spadtag i och med tävlingen ”Första Spadtaget” som hålls under evenemanget, i samarbete med Rivstart/radio Bandit 104,8 . Vinsten är inget mindre än en av de 1600 lägenheterna som ska byggas i nya Kvillebäcken och som under ett helt år kan bli din.

Efter prisutdelningen finns de sju byggbolagen på plats för att svara på frågor om den nya stadsdelen och den planerade bygg- och försäljningsstarten i höst.

Datum: 12 Maj

Tid: kl 07.30 till 09.00

Plats: Kvillebäcken, se bifogad karta.

Varmt välkommen!

Program:

Kl 7.30 Området öppnar för allmänheten

Kl 7.45 Officiell invigning av Anneli Hulthén

Kl 8.00 Tävlingsstart, tävlingsledare Peter Sandholt från Rivstart

Kl 8.30 Prisutdelning

Johan Ekman, Älvstranden Utveckling, tel 0706-95 96 10

johan.ekman@alvstranden.goteborg.se

Läs mer på www.kvillebäcken.se

• första spadtaget

I Kvillebäcken i Göteborg byggs 1 600 bostäder, kvartersbutiker och caféer av ett byggkonsortium bestående av Derome, HSB, Ivar Kjellberg, NCC, Veidekke, Wallenstam och Älvstranden Utveckling. Kvillebäcken utgör den första etappen av förnyelsen av Backaplansområdet, med målsättningen att skapa en attraktiv stad. I Kvillebäcken befinner man sig mitt i storstadens breda utbud av arbete, handel och kultur. Området utformas med utgångspunkt att skapa en skön atmosfär av avspänt stadsliv.