Nu grönskar det på rivningstomten i Kvillebäcken

På en rivningstomt i Kvillebäcken växer Göteborgs nya stadsodling fram.  Här kan göteborgarna själva sätta potatis, odla grönsaker, blommor, frukt och bär. Projektet är ett samarbete mellan nya stadsdelen Kvillebäcken, Lundby stadsdelsförvaltning, Fastighetskontoret och Stadsjord med målet att skapa en mötesplats för odling och samverkan där göteborgarna själva får vara delaktiga.

Längs med Gustav Dalénsgatan vid Vågmästareplatsen startar nu Göteborgs nya kvartersodling. För en månad sedan var det en rivningstomt. Nu grönskar det i lådor, plastbackar och rissäckar. Tanken är att vem som helst ska kunna hyra en liten plats till självkostnadspris, ett par hundralappar, och odla mitt i byggnationen av nya stadsdelen Kvillebäcken.

- Nu bygger vi Kvillebäcken, Göteborgs nya hållbara stadsdel, och vår förhoppning är att kvartersodlingen blir en grön mötesplats under tiden stadsdelen växer fram, säger Johan Ekman, talesperson för Kvillebäcken.

Med hjälp av företag och privatpersoner i närområdet skapas ett trivsamt område med levande odlings- och matkultur. En målsättning är att i framtiden kunna leverera mat till den nya saluhallen i Kvillebäcken.

- Under augusti och september kommer vi att arrangera ett antal aktiviteter för odlingsintresserade göteborgare och i månadsskiftet september/oktober planerar vi en stor trädgårdsfest för att bjuda in såväl närboende som politiker, företag och andra intressenter, säger Niklas Wennberg på Stadsjord som är en av initiativtagarna till kvartersodlingen.

- Lundby växer snabbt och det är viktigt att vi också värnar och utvecklar våra gröna ytor. Genom Kvartersodlat i Kvillebäcken får vi en plats där människor från olika delar av Lundby kan mötas och tillsammans utveckla stadsdelen, säger Ann-Marie Halvorsson, utvecklingsledare på Lundby stadsdelsförvaltning.

Johan Ekman, Kommunikationschef Älvstranden Utveckling AB, Tel. 0706-95 96 10

Niklas Wennberg, Verksamhetsledare Stadsjord, Tel. 0703-70 80 04

Ann-Marie Halvorsson, Utvecklingsledare Lundby stadsdelsförvaltning, Tel. 0736-66 70 33

• lundby
  • ekologisk
  • odling
  • stadsodling
  • stadsjord
  • närproducerat
  • ny stadsdel
  • hållbar livsstil
  • den hållbara staden

Kvillebäcken är en helt ny stadsdel i Göteborg. Totalt ska 1600 nya lägenheter byggas. Visionerna för Kvillebäcken är att skapa en levande stadsdel där mötet mellan människor står i fokus och där invånarna kan leva klimatsmart. Allt endast 6 minuter från Brunnsparken. Nya Kvillebäcken byggs av ett byggkonsortium bestående av Derome, HSB Göteborg, Ivar Kjellberg, NCC, Veidekke, Wallenstam och Älvstranden Utveckling. Nya Kvillebäcken är det första området som byggs utifrån Göteborgs stads nya och tuffa miljökrav. Första inflyttning är planerad till 2013.
Läs mer på www.kvillebäcken.se