Pressinbjudan 8/9: Välkommen till invigningen av Göteborgs nya park

<!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 9]> 0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false <![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]--> <!--[if gte mso 10]> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} <![endif]--> <!--StartFragment-->

Den 8 september invigs Göteborgs nya park och lekplats i Kvillebäcken. Dagen till ära bjuds boende, göteborgare och press in till en stor invigningsceremoni. Förutom bandklippning, tal och fika arrangeras en rad olika familjeaktiviteter som planteringar för barn, återvinningstrolleri och en marknad där folk kan byta, sälja eller skänka bort saker.

Tid: 12.00 – 14.00
Plats: utmed Krokegårdsgatan i Kvillebäcken

- Den nya parken är ett efterlängtat tillskott i området. Äntligen får Hisingen en central grön mötesplats för så väl unga som gamla singlar, sambos och barnfamiljer. Det ska självklart firas! Söndagen den 8 september bjuder vi in alla nyfikna göteborgare till en stor invigningsceremoni, säger Johan Ekman, talesperson för Kvillebäcken.

Vid invigningsceremoni arrangeras en rad olika aktiviteter som planteringar för barn, återvinningstrolleri och #kvillemarknad där göteborgare kan byta, sälja eller skänka bort saker.

Park- och naturförvaltningen inledde 2011 arbetet med den nya parken, som är utformad som ett långsträckt rum med Kvillebäcken i centrum. Hela parken är gjord med tanke på de boende och besökare med grillplats, bänkbord och sittplatser. Många olika sorters träd har dessutom planterats och längs vattnet finns två trädäck där man kan slå sig ner och koppla av.

Den nya lekplatsen i parken är tillgänglig för alla men ska även fungera som kompletterade förskolegård till tre förskolor i området.

Program 12.00 – 14.00:

• Välkomsttal och bandklippning -  Johan Ekman, talesperson för Kvillebäcken håller tal och besökande barn får hjälpa till att inviga parken.
  • Kaffe & kaka – Besökare bjuds på kaffe, saft och kaka.
  • Kvillemarknad – Instagram-loppisen #kvillemarknad genomförs live. På picknickfiltar kan den miljömedvetne byta, sälja eller skänka bort saker.
  • Plantering -Barn och vuxna får sätta sitt avtryck i parken och hjälpa till att plantera tulpanlökar.
  • Återvinningstrolleri - A:son B:son C:son, den glade trollkarlen, bjuder på trolleri med återvinningstema.
  • Lägenhetsvisning - Representanter från de olika bostadsbolagen finns på plats för svara på frågor om den nya stadsdelen samt visa upp nybyggda och kommande lägenheterna.

OSA senast den 6 september till lina.hulten@cordovan.se

För mer information, kontakta:
Johan Ekman, Kommunikationschef Älvstranden Utveckling AB

Mail:  johan.ekman@alvstranden.goteborg.se

Om Kvillebäcken
Kvillebäcken är en helt ny stadsdel i Göteborg. Visionerna för Kvillebäcken är att skapa en levande stadsdel där mötet mellan människor står i fokus och där invånarna kan leva klimatsmart. Allt endast 6 minuter från Brunnsparken. Nya Kvillebäcken byggs av ett byggkonsortium bestående av Bostadsbolaget, Derome, HSB Göteborg, Ivar Kjellberg, NCC, Veidekke, Wallenstam och Älvstranden utveckling. Nya Kvillebäcken är det första området som byggs utifrån Göteborgs stads nya och tuffa miljökrav. Läs mer på www.kvillebacken.se

<!--EndFragment-->

• göteborg