Peugeot på bilsalongen i Frankfurt 2013: Peugeot 308 R Concept - radikalt sportbilskoncept från Peugeot Sport

Den okonstlade och slanka designen på nya Peugeot 308 förädlas i en raffinerad och förfinad konceptbil med extremt sportig framtoning. 308 R Concept har unika detaljer såsom tvåtonslackering i rött och svart, där själva övergången graderas av en svart fartrand.

De vassa köregenskaperna matchas av hög uteffekt i förhållande till motorvolymen, nästan 170 hk/liter. Den 4-cylindriga turbomatade 1,6-litersmotorn på 270 hästkrafter gör bilen blixtrande snabb samtidigt som koldioxidutsläppet är låga 145 g/km.

Med gemensam struktur och identitet från standardbilen 308 har Peugeots designteam tillsammans med ingenjörerna på Peugeot Sport tagit fram en bil som ska kittla alla sinnen.

"Förr oss var det självklart att 308 R Concept fick behålla grunddragen från nya Peugeot 308. Båda är eleganta och sofistikerade medan 308 R Concept också visar hur extrem en serietillverkad bil kan byggas."

Thomas Rohm, ansvarig chefsdesigner för Peugeot 308 och 308 R Concept.

Utseendet är omedelbart och temperamentsfullt. Låg hållning, bred spårvidd, tuffa attribut skapar tillsammans med tvåtonslacken en unik karaktär. Endast taket och bagageluckan har behållits från standardbilen. Dörrarna, framskärmarna, karossidorna med tröskelpartierna, motorhuven samt stötfångarna är tillverkade av kolfiber.

Tre stora luftintag utgör det aggressiva frontpartiet som tillsammans med full-LED-strålkastarna ger ett utseende med mycket attityd. Den muskulösa känslan fortsätter via de kraftigt markerade hjulhusen till en markerad skuldra och karaktärslinjen till de bakre strålkastarna.

Jämfört med standardbilen är 308 R Concept 26 millimeter lägre och spårvidden har ökats fram med 30 millimeter. Den sportiga profilen accentueras ytterligare med specialdesignade 19-tumshjul och unika detaljer i rött eller mörk krom med blåaktig ton.

Närvaro och temperament

Köregenskaperna i 308 R Concept utnyttjar det kompakta formatet, de korta överhängen och den låga vikten. Fördelarna med lättviktskonstruktionen utlovar nya sensationer bakom ratten. Den förarorienterade layouten Peugeot i-Cockpit gör att bilkörningen känns närmare och mer intuitiv. Den minimalistiska och rena interiördesignen förbättrar ergonomin samtidigt som föraren kan fokusera på körningen utan störningsmoment.

Peugeot Sport har utvecklat drivlinan som nyligen presenterades i nya sportcoupén Peugeot RCZ R. Ingenjörerna har lyckats nå 270 hästkrafter vid 6 000 varv/min ur bara 1,6 liter motorvolym, samtidigt som koldioxidutsläppet är låga 145 g/km.

Det maximala vridmomentet 330 newtonmeter finns tillgängligt mellan 1 900 och 5 500 varv/min. Kraften fördelas via en sexväxlad manuell växellåda till framhjulen via en Torsen-differential. Greppet, kraften, kurvtagningsförmågan och bromsverkan tillsammans den unika designen – 308 R Concept är en fingervisning av Peugeots expertis inom sportbilsutveckling.

Ladda ner högupplösta bilder på Peugeot 308 R Concept på;

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil Peugeot 208. Under 2013 har läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008 lanserats och nya 308 introduceras hos de svenska återförsäljarna under hösten.