L'Oréal-UNESCO For Women in Science Awards

Den 17:e upplagan av L'Oréal-UNESCO For Women in Science Awards - En kväll att hylla kvinnor i framkant inom vetenskap.

Den högtidliga prisutdelningen L’Oréal-UNESCO For Women in Science Awards tog plats den 18 mars 2015 i historiska Grand Amphitheatre i Sorbonne-universitetet i Paris.

Fem ledande kvinnliga forskare och femton lovande unga forskare hedrades i och med den 17:e L'Oréal-UNESCO For Women in Science-ceremonin.

Detta inför en publik på 700 experter och opinionsbildare (vetenskapsmän, institutionella representanter, media ...).

Ceremonin öppnades av Irina Bokova, Generaldirektör för Unesco och Jean-Paul Agon, CEO and Chairman of L'Oréal.

Irina Bokova satte snabbt tonen för evenemanget: «Vi hyllar inte «kvinnliga forskare», vi hyllar exceptionella vetenskapsmän som råkar vara kvinnor.»

Ett långsiktigt engagemang för att stärka kvinnor inom vetenskapen

År 1998 gick L'Oréal Foundation och Unesco samman för att arbeta för en bättre representation av kvinnor inom vetenskap, ett område som fortfarande till stor del domineras av män.

"Fortfarande idag, är endast 30 % av världens forskare kvinnor. Fördomar och missuppfattningar existerar fortfarande och överskuggar kvinnor inom vetenskapen" förklarade Jean-Paul Agon i sitt öppningstal.

I 17 år har L'Oréal-UNESCO For Women in Science programmet uppmuntrat, främjat och hedrat kvinnliga forskare över hela världen.

Fem pristagare tilldelas utmärkelser för sina banbrytande upptäckter inom vetenskap.

Denna prestigefyllda årliga utmärkelse tilldelas fem ledande kvinnliga forskare, en per världsdel. Utmärkelsen identifierar exceptionella kvinnliga forskare som förebilder för kommande generationer.

Femton lovande unga forskare uppmuntras i sin forskning

L'Oréal Foundation och Unesco har tagit sitt åtagande ett steg ytterligare, genom att också uppmärksamma 15 "International Rising Talents" som väljs ut bland de 236 stipendiater som erkänts av programmet 2014.

Sedan programmet skapades, har över 2,250 fantastiskt begåvade kvinnliga forskare blivit uppmärksammade i 110 länder.

Läs mer i den bifogade pdf’en om årets pristagare och forskningsarbeten.

OM L'ORÉAL FOUNDATION

L'Oréal Foundation har två huvudåtagnaden; For Women in Science och Beauty for a Better Life. Baserat på standard för spetskompetens, generositet och kreativitet, är vetenskap kärnan i stiftelsens åtaganden. Och i synnerhet åtagandet att stödja kvinnliga forskare genom For Women in Science, som är ett världsomspännande initiativ i samarbete med UNESCO.

Stiftelsen har lanserat flera program förankrade i en vision av att skönhet ska bana väg mot ett rättvisare och mer generöst samhälle. Stiftelsen har åtagit sig att bistå de ekonomiskt missgynnade och de som lider av fysiska och psykiska åkommor i att återfå sin självkänsla genom skönhetsvård och utbildning inom skönhetsyrken.

www.fondationloreal.com

OM UNESCO

Sedan starten 1945, har UNESCO arbetat för att främja vetenskap till tjänst för en hållbar utveckling och fred. De betonar principer och förstärkningen av kapaciteten inom vetenskap, teknik och innovation, naturvetenskaplig utbildning, hållbar förvaltning av sötvatten, hav och mark. Samt att skydda den biologiska mångfalden och att ta itu med frågan om klimatförändringar. Organisationen har också ett övergripande mål att undanröja alla former av diskriminering och främja jämställdhet mellan kvinnor och män, särskilt inom vetenskaplig forskning.

• for women in science
  • unesco
  • l'oréal-unesco for women in science