L'ORÉAL UTSES ÅTERIGEN TILL ETT AV VÄRLDENS MEST ETISKA FÖRETAG

L’ORÉAL UTSES TILL ETT AV VÄRLDENS MEST ETISKA FÖRETAG

L’Oréal, världens ledande skönhetsföretag, har ännu en gång blivit utnämnt till the World’s Most Ethical Company®, av Ethisphere Institute, en oberoende organisation som främjar bästa praxis när det gäller etik i företagets verksamhet och styrning.

Det är femte gången som L’Oréal har tilldelats den här utmärkelsen, vilken erkänner organisationer som höjer ribban för företag i fråga om etiskt ledarskap och agerande.

L’Oréal kom också på första plats inom den privata sektorn och hushållssektorn och på åttonde plats globalt med ett Aa+-betyg i Covalence Ethical Quote, en förteckning över världens 581 största företag när det gäller miljö, socialt ansvar, administration, etik och hållbarhet.

Jean-Paul Agon, VD och styrelseledamot för L’Oréal kommenterar nyheten så här: Den här goda nyheten sammanfaller med lanseringen av vårt ambitiösa ”Sharing Beauty with All”-engagemang när det gäller hållbar innovation, produktion och konsumtion. Att respektera höga etiska standarder och tjäna allmänhetens bästa gör inte bara en stor skillnad så här på 2000-talet utan kommer också genom de förändringar de leder till att påverka företagets lönsamhet.

Eftersom det är grundläggande för våra framgångar att uppnå resultat med respekt och integritet är etik centralt i vår verksamhet. Våra etiska principer i fråga om integritet, respekt, mod och transparens upprätthålls alltid när ett beslut tas någonstans i världen, litet som stort, förklarar Emmanuel Lulin, Senior Vice-President & Chief Ethics Officer på L’Oréal.

Om etik på L’Oréal
Ett företags agerande är lika viktigt som dess ekonomiska resultat eller kvalitet på produkterna. L’Oréal strävar därför efter att vara en global förebild och integrera etik i hjärtat av verksamheten.

- År 2000 var L’Oréal ett av de första företagen i Frankrike att införa en affärsetisk uppförandekod och att 2007 utse en Chief Ethics Officer.

- År 2008 erhöll L’Oréals styrelseordförande och globala VD Jean-Paul Agon den prestigefyllda utmärkelsen “Stanley C. Pace Leadership in Ethics Award.

- L’Oréal undertecknade också 2003 FN:s Global Compact-principer kring mänskliga rättigheter, arbetsrättsliga frågor, miljö och korruption riktade till företag. L’Oréal är också ett av 100 företag i världen som är med på den nya Global Compact stock-listan och har nyligen undertecknat Women’s Empowerment Principles, ett projekt som har initierats av UN Women och Global Compact.

- L’Oréal organiserar varje år en Ethics Day där anställda runt om i världen kan chatta online med L’Oréals styrelseordförande och VD om etiska frågor.

Om Ethisphere Institute

Ethisphere® Institute är en oberoende organisation inom forskning, god sed och ledarskap som främjar bästa praxis när det gäller företagsetik och företagsstyrning. Man ger företag möjlighet att förbättra sitt etiska tänkande, reducera risker och förbättra sina relationer med anställda, affärspartner, investerare och samhället i helhet. Ethisphere ägnar sig åt utvärdering och benchmarking av etiskt beteende och övervakningsprogram samt lyfter fram företag som utmärkt sig genom sina etiska åtaganden i World’s Most Ethical Companies®. Dessutom ger man ut skriften Ethisphere Magazine. Ethisphere är också den främsta aktören när det gäller oberoende verifiering av företagsetik och program för efterlevnad som Ethics Inside® Certification, Compliance Leader Verification™ och Anti-Corruption Program Verification™. Hela listan över 2014 års mest etiska företag finns på följande länk http://ethisphere.com/worlds-most-ethical/wme-honorees/. Mer information om Ethisphere finns här: www.ethisphere.com.

Om Covalence Covalence

EthicalQuote är en förteckning över etiskt anseende hos världens största företag. Covalence har tillhandahålit verktyg för etisk rankning och data till bolag och investerare sedan 2001. Covalence SA är ett aktiebolag med säte i Genève i Schweiz. Ethical Quote index samlar tusentals dokument som hämtats från olika online-källor och klassificeras i enlighet med 50 hållbarhetskriterier som inspirerats av Global Reporting Initiative och indikerar deras positiva eller negativa inriktning.Covalence har erhållit följande erkännanden och utmärkelser genom EthicalQuote: Ethisphere 2009’s 100 Most Influential People in Business Ethics, finalist i Social Entrepreneur of the Year 2005 Switzerland, Prix cantonal du développement durable 2004 (Genève). Mer information om Covalence finns på www.ethicalquote.com

Presskontakt L’ORÉAL: Maria Mossenberg Maria.Mossenberg@loreal.com tel.: + 46 8 58 61 52 69

• etik