Alla rätt för Realgymnasiet

Alla rätt för Realgymnasiet

Realgymnasiet i Lund är nu godkänt av Skolinspektionen på alla punkter. Även Realgymnasiet i Nyköping har nu avhjälpt den brist Skolinspektionen påpekade i koncerntillsynen i våras, vilket innebär att samtliga Realgymnasier nu har ”alla rätt”.

Elva av Realgymnasieskolorna passerade helt utan anmärkning i Skolinspektionens granskning under våren. Endast två skolor fick bakläxa med en brist var, i Lund och Nyköping.

- Kvalitetsarbete är ett kontinuerligt arbete som naturligtvis fortsätter på alla våra skolor, säger Per-Erik Lorentzon, gymnasiechef. Det är glädjande att båda dessa skolor nu fått godkänt av Skolinspektionen och vi kan stoltsera med ”alla rätt” på samtliga Realgymnasier.

Realgymnasiet i Lund hade en tung ryggsäck med 22 brister från en granskning 2014 där problemen hade ett samband med övertagandet av det konkursdrabbade John Bauergymnasiet 2013. I våras fanns endast en brist kvar och nu har skolan åtgärdat alla 22 punkterna och får därmed klartecken från Skolinspektionen. Allt inom ett år!

En tydlig handlingsplan

-Det känns helt euforiskt, säger rektor Andreas Berntsen i Lund. Vi har jobbat systematiskt och kvalitativt med de utmaningar vi har haft utifrån en tydlig handlingsplan. Det är oerhört skönt att nu även få en bekräftelse från Skolinspektionen på att arbetet har gett resultat - och det inom ett år!

Den brist som kvarstod rörde undervisningens kvalitet i en klass på skolan. Skolan har nu både anställt en ny lärare och planerat in täta avstämningar med eleverna framöver, vilket borgar för att eleverna kommer att få den ledning och stimulans som de har rätt till.

- De största utmaningarna har handlat om att gå från personal- och elevavhopp till nöjda medarbetare och elever. Innovativa tankar och utveckling sker bäst i en trygg miljö och här har vi lyckats vända tron på att det inte går till att det faktiskt går ganska enkelt, berättar Andreas Berntsen. Den stora vinsten är att elever och föräldrar nu kan känna sig trygga med att vi ger en bra utbildning och en bra grund för eleverna när de ska vidare ut i livet.

Tydligare rutiner

För Realgymnasiet i Nyköping gällde det att förtydliga rutinerna för att motverka kränkande behandling av elever, vilket nu också är gjort.

De tidigare problemen i Lund har ett samband med övertagandet av det konkursdrabbade John Bauergymnasiet 2013, då Realgymnasiet växte från en liten skola till en skola med flera hundra elever. Av olika anledningar, bl a stora kulturskillnader mellan skolorna, växte problemen. Men trots problemen har fokus hela tiden varit elevernas kunskapsutveckling och att de skall få en examen. Det har också resulterat i att nio av tio elever som gått ut Realgymnasiet i Lund arbetade eller studerade vidare vid en uppföljning sex månader efter utbildningen.