Upp och hoppa-dagen på Erlaskolan Östra

Elever på Erlaskolan Östra testar taekwondo på Upp och hoppa-dagen

Nyligen arrangerade Erlaskolan Östra i samarbete med organisationen Generation Pep, en Upp och Hoppa-dag för elever från årskurs 7–9. En av aktiviteterna som eleverna kunde välja var Taekwondo. På Factory Fitness fanns Christian från Takwondo-klubben Yong GI på plats för att instruera de elever som var sugna på att testa. Vi pratade lite med några av eleverna och även med pedagog Emma Carlberg om vad de tyckte om dagen.

-Det var jätteroligt att få lära sig nya olika kombinationer och olika sparkar. Och det var kul att prova på något man inte gjort innan, säger en av eleverna, Laban Dahlberg från årskurs 8.

-Jag mår så mycket bättre när jag rör på mig. Normalt sätt så spelar jag fotboll tre gånger i veckan och gymmar även tre gånger i veckan, fortsätter han.

Pedagogen Emma tycker att fysisk aktivitet är väldigt viktigt för eleverna, för att må bra och orka med skoldagen.

-Jag vet att regelbunden motion är viktig för att orka med vardagen. Det räcker med en rask promenad på 20 minuter för att få igång kroppen. Det behöver inte vara elitträning utan det kan även räcka med vardagsmotionen. All form av träning är bättre än ingen träning alls. Det märktes på eleverna när vi hade PULS-pass på schemat. Då hade jag spinning med eleverna 2–3 morgnar i veckan. Eleverna älskade det, de presterade bättre och åt bättre, avslutar hon.

Om Erlaskolan
Erlaskolan grundades 2011 och har tre skolor på två orter, Norrköping och Falun. På våra skolor ansvarar vi för cirka 920 elever och 96 medarbetare. Erlaskolan är en grundskola som på vissa orter även erbjuder förskoleklass och fritidshem. Vår pedagogik följer en röd tråd som löper hela vägen fram till nian, innehållet anpassas för varje ålder och behov.

Vår yttersta uppgift är att lära och stimulera den personliga drivkraften. Att inspirera eleven att aktivt och nyfiket söka kunskap och insikt. Att hitta glädjen i lärandet och kraften i att tänka på olika sätt. Att träna upp sin handlingskompetens och samarbetsförmåga i teamet. Att lära sig förstå verkligheten och ta hand om sin hälsa.

Det är dessa förmågor vi arbetar med varje dag och som våra elever har med sig hela livet. Från dagen de slutar nian och tar nästa kliv i sin utveckling.

Erlaskolan ägs av Lärande i Sverige AB, ett av Sveriges största utbildningsföretag som bedriver verksamhet inom grundskola och gymnasieskola.