Allt klart för start – Erlaskolan öppnar i augusti!

Allt klart för start – Erlaskolan öppnar i augusti!

Erlaskolan, framtidens skola, startar i Falun i augusti. Alla detaljer kring fastigheten är avklarade och nu påbörjas antagningen.

- Vi är så glada för att vår dröm om Erlaskolan i Falun nu blir verklighet! Vi längtar så efter att få välkomna alla våra nya elever i ljusa, nyrenoverade lokaler på Myntgatan 4 i augusti, säger Jeanette Wilén, grundskolechef.

Erlaskolan fick i slutet av december klartecken från Skolinspektionen för att kunna starta i Falun augusti 2014. Nu är alla detaljer avklarade, avtal är skrivet med fastighetsägare och rekrytering av pedagoger är i slutskedet.

- Vi påbörjade ett arbete redan förra året. Många av de vi träffade då har visat ett fortsatt intresse under vårens rekryteringsarbete, och nu går vi vidare med att anställa, berättar Jeanette Wilén.

Idag skickas även antagningsbesked ut till de som står först i kö. Under det första året i Falun kommer Erlaskolan inrymma årskurs 5 till årskurs 8. Starten blir därmed i mindre skala, vilket bland annat hänger ihop med färdigställandet av en högkvalitativ och kreativ utemiljö.

Under den första tiden kommer undervisning i slöjd och NO att ske i tillfälliga lokaler i Högbo. Idrottsämnet bedrivs i lokaler i Lugnet i anslutning till Högbo.

- Vi kommer naturligtvis att se till att ordna transporten till och från dessa lokaler och Erlaskolan. Vi ser även till att organisera undervisningen så att det blir så få transporter som möjligt. Detta har vi gjort tidigare på ett mycket smidigt sätt.

På vår hemsida finns arkitektritningar över den nya skolan, som visar en modern, ljus och flexibel skolmiljö. Från start ska det, förutom kombirum även finnas rum för bibliotek, studio, medielabb och elevhälsa.

- Erlaskolan ser inte ut som andra skolor, och många upplever stora skillnader mot mer traditionella skolor. Det handlar både om hur våra lärmiljöer ser ut och hur vi arbetar. Vi kallar oss ofta för framtidens skola, eftersom vi på bästa sätt vill förbereda eleverna för livet efter skolan. Vi vill att våra elever ska lyckas både under skoltiden och i framtiden.

- Naturligtvis är vi jätteglada för att vi nu har allt klart för att kunna starta Erlaskolan i Falun, avslutar Jeanette.

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har fyra skolor på tre orter.