Mats Åstrand, lärare på Estet-Media-utbildningen på Realgymnasiet i Gävle.

Att se sina elever som kämpar och sliter i tre år ta sin examen, den känslan är obeskrivlig.

Artikelserie om våra lärare på Realgymnasiet: Del 1

Så säger Mats Åstrand, lärare på Estet-Media på Realgymnasiet i Gävle. Förutom att eleverna ska känna sig säkra på teknik, utrustning och datorprogram när de tar examen så är det även viktigt för Mats att eleverna har utvecklats som personer.

Hej Mats! Vad gör du på Realgymnasiet i Gävle.
-Jag är Estet- och medialärare.

Hur länge har du arbetat på Realgymnasiet i Gävle?
-Jag har varit på Realgymnasiet sedan 2013.

Vad gjorde du innan du var på Realgymnasiet?
-Jag arbetade på en annan gymnasieskola och innan dess jobbade jag som fotograf/frilansfotograf med inriktning på press och reportage.

Vad jobbar ni med för spännande saker på dina lektioner just nu?
-Vi jobbar bland annat med skarpa uppdrag i Foto och Film. Till exempel så fotograferar eleverna på Gefle IF Fotboll och på Brynäs IF:s hockeymatcher. Vi gör även filmprojekt tillsammans med teatergrupper som vill ha föreställningar inspelade. I ämnet Fotografisk bild jobbar vi mycket med att eleverna i trean ska ha en portfolio så den kan söka vidare på film/regi-utbildningar. Eleverna gör också filmer som dom skickar till olika filmfestivaler/tävlingar.

-Jag jobbar gärna ämnesintegrerat så att foto kan komma in i olika kurser för att göra vissa saker lättare för eleverna. Till exempel ett matteprojekt för esteterna som ska lära sig mer om symmetrier, linjer och gyllenesnittet i matematik. Där gör jag och matteläraren ett projekt ihop där man får hitta dessa saker och fotografera för att sedan till exempel räkna speglingar och symmetrier i bilderna. Det är ganska mycket matte i foto som man kanske inte tänker på.

Vad driver dig i din roll?
-När jag ser att eleverna utvecklas och när dom själva blir skickligare på det dom har valt att fördjupa sig i och när jag ser att en elev går vidare till arbeten eller vidare till olika utbildningar. Det som kanske känns allra bäst är när en elev som har haft det lite jobbigt till slut tar sin examen, den känslan är obeskrivlig.

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har tre skolor på två orter. Här hittar du mer information om oss och våra erbjudanden Lärande i Sverige ABRealgymnasiet,
Real Global och Erlaskolan.